70 سال پیش از نگارش کتاب «آذری؛ زبان باستان آذربایجان» نوشته‌ی کسروی، نیکالای خانیکوف، دانشمند و شرق‌‌شناس نامدار روسی در کتاب «سفرنامه خانیکف» اشاره‌ای مستقیم به آذری و زبان آذری کرده است. 1000 سال پیش از خانیکف هم دانشمندان بزرگی چون الیعقوبی، ابن ندیم و... مردم آذربایجان را با لفظ "آذری" مورد خطاب قرار داده‌اند.

گروه فرهنگ و ادب: ۷۰ سال پیش از نگارش کتاب «آذری؛ زبان باستان آذربایجان» نوشته‌ی کسروی، نیکالای خانیکوف، دانشمند و شرق‌‌شناس نامدار روسی در کتاب «سفرنامه خانیکف» اشاره‌ای مستقیم به آذری و زبان آذری کرده است. ۱۰۰۰ سال پیش از خانیکف هم دانشمندان بزرگی چون الیعقوبی، ابن ندیم و… مردم آذربایجان را با لفظ “آذری” مورد خطاب قرار داده‌اند:

احمد الیعقوبی مورخ و جغرافی‌دان نامدار جهان در قرن سوم هجری، ۱۱۵۰ سال پیش، در کتاب ارزشمند “البلدان” به روشنی مردم آذربایجان را ایرانیان (العجم) «آذری» نامیده است.

همچنین ابن حوقل، جغرافی‌دان نامدار قرن ۴ هجری، حدود ۱۱۰۰ سال پیش در کتاب «صوره‌الارض»، شهرهای دهخوارقان و تبریز تا اشنویه را «آذری» ذکر کرده است.

آن وقت یک استاد دانشگاه در تبریز در سخنانی غیر علمی گفته است که؛ «آذری واژه ای جعلی و طاغوتی است و باید حذف شود…» این سخنان غیر علمی و ضد وحدت ملی در حالی از سوی یک استاد دانشگاه و رئیس دانشکده بیرون می‌آید که جامعه‌ی ایرانی بیش از هر زمان دیگری نیازمند تحکیم وحدت ملی است.

 این فرد که بر روی صندلی اساتید بزرگی همچون منوچهر مرتضوی تبریزی، ماهیار نوابی، عبدالعلی کارنگ و… تکیه زده، واژه اصیل “آذری” را جعلی و طاغوتی می‌نامد و در مقابل واژه‌ی “تورک” را که نئوعثمانیان و پان ترکان درصدد القای آن به جامعه‌ی آذری زبان ایران هستند را واقعی می‌پندارد!

این استاد دانشگاه باید بداند که در قانون اساسی کشور باکو هم از عنوان زبان آذربایجانی (آذری) استفاده می‌شود و حتی اهالی ترکیه از واژه “آذری‌ها” برای بیان هویت مردم شمال‌غرب ایران استفاده می‌نمایند!

در پایان از وزیر محترم علوم و دستگاه‌های امنیتی درخواست داریم تا با ورود به این قضیه‌ی غیر علمی و ضد وحدت ملی، یک بار برای همیشه مقابل جریاناتی این‌چنینی که تلاش دارند تا میان مردم آذربایجان با سایر اقوام ایرانی “غیریت سازی” کرده و در مقابل، میان مردم آذربایجانِ ایران با ترک‌زبان‌های ترکیه وحدت ایجاد کنند، ایستاده و اجازه ندهند تا وحدت ملی و انسجام اسلامی مردم ایران بیش از این خدشه‌دار شود.

  • نویسنده : گروه فرهنگ و ادب آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه