جمهوری آذربایجان توانست مناطق قرا‌باغ را از ارمنستان پس گرفته و با پیروزی بدست آمده، الهام علی‌اف ضمن تثبیت موقعیت سیاسی، خود را قهرمان آذربایجان نامید. اما یکی از هدف‌های تعیین شده در جنگ اخیر قراباغ، ایجاد کریدور زنگزور و راه ارتباطی آذربایجان با ترکیه بود که از خاک ارمنستان عبور می‌کرد!

گروه سیاست: میرقاسم مومنی، استاد دانشگاه، در مورد ایجاد کریدور زنگزور اظهار داشت: جمهوری آذربایجان در یک استراتژی بلندمدت با ترکیه و روسیه در خصوص ایجاد تمهیدات امنیتی و اقتصادی در منطقه‌ی قفقاز جنوبی، توانست مناطق قره‌باغ را از ارمنستان پس گرفته و با پیروزی بدست آمده آقای الهام علی‌اف ضمن تثبیت موقعیت سیاسی، خود را قهرمان آذربایجان نامید.

وی افزود: یکی از هدف‌های تعیین شده در جنگ اخیر، ایجاد کریدور زنگزور و راه ارتباطی آذربایجان با ترکیه بوده است که براساس طرح مصوب بین ترکیه و آذربایجان با آزادسازی منطقه اشغالی، خط انتقال نفت و گاز و ارتباط زمینی آذربایجان از مسیر زنگه‌زور به نخجوان و ترکیه مهیا گردد که علاوه بر عواید اقتصادی دارای اهمیت سیاسی، امنیتی و نظامی نیز است.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسأله مهم نقش روسیه در تبیین معادلات امنیتی اقتصادی و سیاسی منطقه است، اظهار داشت: روسیه هرگز اجازه نمی‌دهد که نفت و گاز آذربایجان و کشورهای حوزه خزر بدون تامین خواسته‌های کرملین انجام گیرد. به همین جهت بعد از جلسات مختلف بین روسای جمهور آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و روسیه نتیجه عملی محقق نشد و ارمنستان حاضر به دادن امتیازات کلان نیست چون ایروان در شرایط فعلی به نوعی وابستگی سیاسی، امنیتی و نظامی به روسیه دارد و بدون در نظر گرفتن منافع روسیه اقدامی نخواهد کرد.

مومنی ادامه داد: در همین راستا آنکارا و باکو چراغ سبز توسعه روابط با ارمنستان را به مقامات ایروان ارائه کردند اما مسأله مهم شیوع جنگ اوکراین و بهم خوردن معادلات منطقه‌ای بود که موجب وقفه در این سیاستگذاری شد. در همین راستا آذری‌ها مسأله ایجاد مسیر همسو با رودخانه ارس از خاک ایران به نخجوان را بررسی کردند که بنظر می‌رسد مورد موافقت جهت اجرا کردن آن نشده که در صورت اجرای آن منافع ایران تامین می‌شد.

مدیرعامل موسسه پژوهشی چشم انداز ابرار نوین یادآور شد: انتقال خط لوله گاز و نفت و مسیر زمینی از منطقه زنگه‌زور ارمنستان در بلندمدت موجب مشکلات سیاسی و امنیتی برای ایران می‌شود چراکه علاوه بر درآمدهای ایران از حق ترانزیت فعلی، موجب حضور برخی کشورها مثل رژیم صهیونیستی به بهانه‌ی تامین خط لوله در جوار سرزمین ایران می‌شد و از سوی دیگر مسیر کاهش روابط ایران و ارمنستان را دنبال می کردند.

 این کارشناس حوزه قفقاز خاطرنشان کرد: به همین جهت بایستی اعلام کرد مسیر زنگه‌زور به صورت بالقوه و بالفعل منافع ملی کشور را تامین نمی‌کند و بایستی کشور آذربایجان، ارمنستان، ترکیه از اقداماتی که خدشه به روابط ایران می‌زند خودداری کنند.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه