یک استاد دانشگاه گفت: بین باکو و تل‌آویو روابط نظامی و اقتصادی خوبی برقرار است که اصلا به نفع ایران نیست. باید توجه داشت که هرچند رابطه تهران ‌و باکو نیز متعادل است و حتی در موضوع جنگ قره باغ از آذربایجان حمایت کردیم، اما نسبت به روابط جمهوری آذربایجان و اسراییل و همچنین رفتارهای منطقه‌ای آن مشکوک هستیم!

گروه گفتگو: علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل طی گفتگویی، در مورد روابط نظامی جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: از مدت‌ها پیش اسراییل نخستین پایگاه نظامی خود در منطقه را در آذربایجان ایجاد کرد، در حالی که باکو اظهار می‌داشت که هنوز مبادله سفیر نیز با تل‌آویو نداشته و احتمالا هم این چنین است.

وی افزود: موضع باکو به این دلیل بود که مشکلاتی از جانب ایران متوجه این کشور نشود اما براساس اعلام خبرگزاری‌های خارجی، اسراییل پایگاه نظامی در جمهوری آذربایجان را با موافقت ترکیه و روسیه راه‌اندازی کرد، منتها پنهانی بود که البته موجب اعتراض تهران و اِنکار باکو شد.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: همچنین بین باکو و تل‌آویو روابط نظامی و اقتصادی خوبی برقرار است که اصلا به نفع ما نیست. باید توجه داشت که هرچند رابطه تهران ‌و باکو نیز متعادل است و حتی در موضوع جنگ قره باغ از آذربایجان حمایت کردیم، اما نسبت به روابط جمهوری آذربایجان و اسراییل و همچنین رفتارهای منطقه‌ای آن مشکوک هستیم، از همین روی مناسبات ما با این کشور کاهش یافته است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا اسراییل از سه کشور قفقاز جنوبی، جمهوری آذربایجان را برای برقراری رابطه نزدیک انتخاب کرد؟ گفت: البته هنوز رابطه سطح بالایی بین اسراییل و ارمنستان یا گرجستان اثبات نشده است. اما آذربایجان به دلیل اهمیت ژئوپلتیک، داشتن منابع نفت و گاز و صادرات آن به اروپا، نزدیکی به دریای خزر و همجواری با ایران در مرکز توجه اسراییل است.

بیگدلی افزود: همچنین ارمنستان و گرجستان به نوعی حوزه نفوذ روسیه نیز تلقی می‌شود بنابراین تل‌آویو پایگاه نظامی در آن ایجاد نکرده است. در مجموع آذربایجان به لحاظ ژئوپلتیک مهمتر از ارمنستان و گرجستان برای اسراییل است.

بیگدلی افزود: بنابراین رابطه باکو-تل‌آویو برای ایران مهم است و باید توجه داشت که جمهوری آذربایجان توانست مسیر توسعه‌یافتگی را در پیش بگیرد و با جذب سرمایه خارجی این کشور را به قطب گردشگری تبدیل کند. جالب اینکه روسیه نیز از آن حمایت می‌کند و با ما نیز روابط عمیقی ندارد.

وی تصریح کرد: بنابراین در نزدیکی ما کشوری است که با تهران رابطه عمیقی ندارد و حتی چشم‌داشتی به آذربایجان ما دارد از همین روی اندکی موضوع تهدیدآمیز است اما به دلیل قدرت نظامی ایران جرات گلاویز شدن را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع آذربایجان همسایه مطلوبی برای ما نیست چون رابطه نزدیکی با اسراییل دارد و البته عدم تبادل سفیر بین باکو و تل‌آویو به دلیل ملاحظات ایران است.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه