در روزهایی که مسلمانانِ جمهوری آذربایجان درگیر مسائلی همچون اعتصاب غذای دینداران زندانی به دلیل توهین ماموران رژیم باکو به مقدسات مسلمانان هستند، سایت "اوراسیانت" از برگزاری نشست خبری تحت عنوان "رویداد غرورانگیز" همجنس گرایان در باکو خبر داد!

گروه بین‌الملل: در روزهایی که مسلمانانِ جمهوری آذربایجان درگیر مسائلی همچون اعتصاب غذای دینداران زندانی به دلیل توهین ماموران رژیم باکو به مقدسات مسلمانان هستند، سایت “اوراسیانت” از برگزاری نشست خبری تحت عنوان “رویداد غرورانگیز” همجنس گرایان در باکو خبر داد و نوشت: برگزار کنندگان این نشست خبری همجنس گرایان در جمهوری آذربایجان، این حرکت را “گامی به جلو” و “پیروزی” توصیف و از آن ابراز خشنودی کردند. زیرا، در گذشته جامعه‌ی جمهوری آذربایجان از این نوع حرکت های همجنس گرایان در این کشور جلوگیری می کرد.

گفتنی است که در این نشست خبری همجنس گرایان جمهوری آذربایجان که در روز نهم ژوئن برگزار شده است، جاوید نبی اف و علی ملک‌اف، فعالان جامعه‌ی دگرباشان و ربیعه محمداوا، فعال سیاسی فمینیست، گزارشی در ضرورت “توجه به مساله دگرباشان برای حمایت از آنها در مقابل خشونت” ارایه کردند.

 ربیعه محمداوا مواردی از انزجار عمومی ضد دگرباشان در جمهوری آذربایجان طی سال های اخیر برشمرد. که یکی از موارد اخیر در این زمینه، قتل آواز حافظ لی، دگرباش روزنامه نگار توسط پسرعمویش در ماه فوریه امسال بوده است. پسر عموی این دگر باش دستگیر و محاکمه وی برای روز ۲۰ ژوئن تعیین شد.

در آن زمان یکی از خبرنگاران گزارش داد که نیروهای پلیس از برداشتن جسد این دگرباش مقتول برای بردن به پزشکی قانونی خودداری کرده ، آن را “چندش آور” دانستند. که البته بعدا، وزارت کشور جمهوری آذربایجان این گزارش را تکذیب کرد!

در سپتامبر ۲۰۲۱، پس از واقعه قتل یک زن تغییر جنسیت داده، سوینج حسین اوا ، فعال شبکه های اجتماعی از مقامات انتظامی جمهوری آذربایجان خواست “اقلیت های جنسی” را از کشور اخراج کنند و خطاب به مقامات انتظامی کشور نوشت که اگر شما آنها را اخراج نکنید، ما خود برای حفظ وجهه بین المللی جمهوری آذربایجان این کار را خواهیم کرد.

پس از این تهدید، فعالان دگرباش و فمینیست از مقامات انتظامی جمهوری آذربایجان درخواست کمک کردند . در پاسخ، یکی از فعالان فمینیست به نام گلناره  مهدی اوا، به سرویس امنیت دولتی احضار و به او گفته شد که مقامات امنیتی نمی توانند برای حمایت از جامعه دگرباشان که در قانون جمهوری آذربایجان به عنوان یک گروه اجتماعی طبقه بندی نشده است، اقدامی بکنند.

آواز حافظ لی، دگرباش روزنامه نگار که بخاطر اقدامات اعتراضی اش جلب توجه می کرد، یک بار خود را به نرده های دادستانی کل جمهوری آذربایجان زنجیر کرد. 

اخیرا الدار قلی اف، نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان از حزب حاکم آذربایجان نوین به سایت “پراودا” گفت دگرباشان و همجنس گرایان یا باید معالجه شوند یا از کشور اخراج شوند.

الدار قلی اف گفت: «ما این نوع همگرایی با اروپا را نمی خواهیم. این با دین ما نیز مغایر است. من وقتی می بینم که کشور ما اینطور می شود، خجالت می کشم.»

 رژیم باکو جهت عضویت در شورای اروپا، با تغییراتی در قوانین، همجنس‌گرایی را عملی غیرمجرمانه دانست
رژیم باکو جهت عضویت در شورای اروپا، با تغییراتی در قوانین، رفتار همجنس گرایان را عملی غیرمجرمانه دانست

در سال ۲۰۲۰ ، در جریان نشست مجازی شورای ملی نیروهای دموکراتیک که ائتلافی از مخالفان حکومت جمهوری آذربایجان است، یکی از اعضاء این شورا  بخاطر اینکه آدولف هیتلر طی سال های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ همجنس گرایان را نابود نکرد، اظهار تاسف کرد که پس از آن، بیان کننده این سخن و تعدادی از هم حزبی هایش عذرخواهی کردند!

گفتنی است دولت جمهوری آذربایجان حدود دو دهه پیش به منظور فراهم کردن امکان عضویت این کشور در شورای اروپا، با تغییراتی در قوانین خود، همجنس‌گرایی را عملی غیرمجرمانه دانست و از آن پس، با برگزاری برنامه‌های متعددی، به ترویج همجنس‌گرایی در این کشور شیعه پرداخته شده است.

گلر احمداوا، رییس پیشین کمیته امور خانواده و کودکان و بانوان جمهوری آذربایجان گفته بود پس از آزادسازی همجنس‌گرایی در قانون جمهوری آذربایجان، شمار همجنس گرایان همجنس‌گرایان در این کشور رشد قابل توجهی داشته است.

دولت جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۲ مسابقه ابتذالی یوروویژن را در جمهوری آذربایجان برگزار کرد که عرصه بی‌مانعی برای جولان دادن همجنس گرایان است. در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تدارک مسابقه یوروویژن و در حاشیه آن تدارک برای رژه همجنس‌گرایان در باکو که با اعتراضات جدی جامعه دینداران جمهوری آذربایجان مواجه شد، بحران عمیق سیاسی و امنیتی در این کشور ایجاد کرد که هنوز شمار قابل توجهی از دینداران بازداشت شده بخاطر اعتراضات به تدارک برگزاری رژه همجنس گرایان در باکو، در زندان‌های جمهوری آذربایجان به سر می برند.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه