در حالی که کشورهای بزرگ منطقه از جمله ایران به شدت مخالف برهم خوردن موقعیت ژئوپلتیکی منطقه در قفقاز، به ویژه در جنوب ارمنستان و مرز مشترک ارمنستان و ایران هستند، اما باکو در تلاش است تا با حمایت ترکیه و اسراییل، ایروان را برای اعطای مجوز کریدور زنگزور تحت فشار قرار دهد

گروه سیاست: در حالی که کشورهای بزرگ منطقه از جمله ایران به شدت مخالف برهم خوردن موقعیت ژئوپلتیکی منطقه در قفقاز، به ویژه در جنوب ارمنستان و مرز مشترک ارمنستان و ایران هستند، اما باکو در تلاش است تا با حمایت ترکیه و اسراییل، ایروان را برای اعطای مجوز کریدور زنگزور تحت فشار قرار دهد. در راستای همین سیاست، الهام علی‌اف در چهارمین مجمع جهانی باکو تحت عنوان “تهدیدات نظام جهانی” همچنان برای جنوب ارمنستان از نام جعلی زنگزور غربی استفاده کرده و مسیر حمل و نقلی مورد نظر خود در این منطقه را “کریدور زنگزور” نامید و در نهایت صلح بدون اعطای این کریدور را بی‌معنی دانست!

الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان، برقراری صلح میان این کشور و ارمنستان را بدون گشایش دالان حمل و نقلی از جنوب ارمنستان غیرممکن دانست و‌ گفت: «تصمیم خیلی سریع برای گشایش کریدور زنگزور  یکی از عناصر اساسی صلح آینده در منطقه است. اگر این مسیر رفت و آمد به ما داده نشود، صحبت از صلح بسیار دشوار خواهد بود و تمام تلاش جمهوری آذربایجان برای همزیستی عادی و همسایگی عادی با ارمنستان بیهوده خواهد بود. این، موضوع خیلی مهمی است و آذربایجان حق مطالبه آن را دارد. دولت ارمنستان بیانیه مربوطه را امضا کرده است.»

علی‌اف تهدید کرد: گشایش کریدور زنگزور یکی از عناصر اساسی صلح آینده در منطقه است
علی‌اف تهدید کرد: گشایش کریدور زنگزور یکی از عناصر اساسی صلح آینده در منطقه است

این در حالی است که مقامات ارمنستان اعلام کرده‌اند که هیچ نوع دالانی از منطقه جنوب ارمنستان در اختیار جمهوری آذربایجان قرار نخواهند داد و فقط حاضر به گشایش جاده های ارمنستان به روی جمهوری آذربایجان و اتصال مجدد خط آهن دو کشور به همدیگر هستند.

رسانه های باکو، ارمنستان را تهدید می‌کنند که اگر به جمهوری آذربایجان از منطقه جنوب ارمنستان کریدور زنگزور داده نشود، بار دیگر جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنستان به زور متوسل خواهد شد و “دالان لاچین” را که ارمنستان را به خان کندی، مرکز قراباغ کوهستانی متصل می کند، مسدود خواهند کرد یا تحت کنترل جمهوری آذربایجان درخواهند آورد!!

گفتنی است که هم اکنون براساس توافق ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ سران باکو و ایروان و مسکو، دالان لاچین تحت کنترل نظامیان حافظ صلح روسیه قرار دارد.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه