داستان ترکیه و یونان جالب است؛ اینکه چگونه آتن به طرز ماهرانه‌ای توانست در امتداد تنگه بسفر حرکت کند، ترکیه را ناراحت کرده است. بنابراین آنکارا دوباره وضعیت حقوقی جزایر دریای اژه را مطرح و آن را به چالش می‌کشد. شاید این احساس به اردوغان القاء شود که اگر از تنگه بسفر به‌عنوان ابزاری برای کنترل جزایر مورد مناقشه دریای اژه استفاده کند، برتری با اوست. اما در واقعیت، او با تاکتیک‌های خود کارها را به هم می‌زند.

گروه سیاست: دروازه‌های تنگه بسفر کاملاً باز است و کشتی‌های باری و نفتکش‌ها در قلب استانبول حرکت می‌کنند. محاصره حمل و نقلی روسیه در ماه اردیبهشت هرگز کشتی‌های این کشور را تحت تاثیر قرار نداد. اتحادیه اروپا برنامه‌هایی را برای ایجاد یک کریدور جدید برای حمل و نقل مواد غذایی که به بنادر دریای بالتیک در لهستان متصل می‌شود، طراحی کرده است. اما به نظر می‌رسد پس از باز ماندن بسفر برای حمل و نقل بین دریای سیاه و مدیترانه، همه نگرانی‌ها از بین رفته است.

گشوده بودن بسفر همچنین یک پیروزی برای اروپا بود که تجارت خود را در این مسیرها افزایش داد. مالت و یونان برای ارتباط با روسیه محموله‌های منظمی را برقرار کردند. حمل و نقل منظم یونان از طریق این مسیر اهمیت زیادی دارد چون نفت روسیه از طریق آتن به مناطق داخلی اروپا می‌رسد.

پس از مذاکرات طولانی با پوتین در مورد تحریم‌ها که نتیجه‌ای نداشت، اروپا غافلگیر شد و هیچ جایگزینی برای نفت روسیه پیدا نکرد. بعد از این رویداد، یونان به کمک اروپا آمد و شرکت‌های کشتیرانی یونان برنامه‌ای هوشمندانه برای دور زدن تحریم‌ها طراحی کرده‌اند. یعنی از بندر کاوکاز روسیه که در شمال دریای سیاه قرار دارد، کشتی‌های یونانی نفت کشتی‌های روسی را بارگیری می‌کنند که کاملا به نفع مسکو است.

اما داستان ترکیه و یونان نیز جالب است؛ اینکه چگونه آتن به طرز ماهرانه‌ای توانست در امتداد تنگه بسفر حرکت کند، ترکیه را ناراحت کرده است. بنابراین حمله اردوغان در قالب تهدید است و آنکارا دوباره وضعیت حقوقی جزایر دریای اژه را مطرح و آن را به چالش می‌کشد.

شاید این احساس به آقای اردوغان القاء شود که اگر از تنگه بسفر به‌عنوان ابزاری برای کنترل جزایر مورد مناقشه دریای اژه استفاده کند، برتری با اوست. اما در واقعیت، او با تاکتیک‌های خود کارها را به هم می‌زند. یونان همیشه توانسته با روسیه رابطه خوبی داشته باشد و این امر با رشد تجارت دو کشور کاملا مشهود است. زمانی که اروپا نیاز داشت که به روسیه متوسل شود، آتن سعی کرد با انتقال نفت روسیه راهی برای کمک به اروپا پیدا کند.

به نظر می‌رسد که اردوغان ناگهان فرصتی برای احیای دشمنی قدیم خود با یونان را پیدا کرده است
به نظر می‌رسد که اردوغان ناگهان فرصتی برای احیای دشمنی قدیم خود با یونان را پیدا کرده است

با استفاده اردوغان از تاکتیک‌های معروف خود، این یونان نیست که با آنکارا دچار چالش خواهد شد، بلکه روسیه نیز وارد میدان می‌شود. با وجود بحران، پوتین خونسردانه عمل می‌کند اما تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه در واقع او را نگران کرده است. از سوی دیگر، اروپا علیرغم همه هیاهوها در مورد ممنوعیت، به واردات نفت از روسیه به طرق مختلف ادامه داده است. این کشور در حالی که ظاهرا تحریم را اعمال می‌کند اما بخش عمده‌ای از نفت را از «خط لوله دروژبا» وارد می‌کند.

به نظر می‌رسد که اردوغان ناگهان فرصتی برای احیای دشمنی قدیم خود با یونان را پیدا کرده است. اما زمان آن فرا رسیده که رئیس جمهور متوجه شود که با چنین اقدامی، روسیه بیشتر به اروپا نزدیک خواهد شد و آن موقع برای بهتر کردن اوضاع به بیش از یک تماس تلفنی با کرملین نیاز دارد.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه