ارتش ترکیه به منظور آنچه مقابله با نیروهای کرد موسوم به قسد خوانده شده حمله زمینی به شمال سوریه را آغاز کرد. ارتش ترکیه با ورود یک ستون بزرگ نظامی از گذرگاه باب السلامه به سمت مناطق شمالی سوریه، تجاوز گسترده نظامی را علیه این کشور آغاز کرد. در این ارتباط با احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان و اردن گفتگویی انجام دادیم که تقدیم می‌شود:

گروه بین الملل؛ ارتش ترکیه از چند روز پیش به منظور آنچه مقابله با نیروهای کرد موسوم به قسد خوانده شده حمله زمینی به شمال سوریه را آغاز کرد. ارتش ترکیه با ورود یک ستون بزرگ نظامی از گذرگاه باب السلامه به سمت مناطق شمالی سوریه، تجاوز گسترده نظامی را علیه این کشور آغاز کرد. پیش از این لشکرکشی نظامی هم، ارتش ترکیه بارها به مناطق شمالی سوریه به همین بهانه حملاتی را ترتیب داده و برخی شهرهای مرزی این کشور را با خمپاره و راکت هدف قرار داده بود اما پس از مدتی از برخی مناطق عقب نشینی کردند اما حالا با ورود کاروان نظامی ارتش این کشور به سوریه صحنه نظامی در شمال سوریه سر و شکل دیگری به خود گرفته است. در این ارتباط با احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان و اردن گفتگویی انجام دادیم که تقدیم می‌شود:

آنکارا قصد دارد بخشی از ادلب را با استفاده از تروریست‌های تکفیری از سیطره علوی‌ها خارج کند

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با «آذرپژوه» در مورد دلایل دخالت نظامی ترکیه در شمال عراق و سوریه اظهار داشت: دخالت ترکیه در این مناطق موضوع جدیدی نیست و پیشتر نیز رفتارهای هنجارشکنانه داشته است. این کشور همیشه در شمال عراق تحت پوشش مبارزه با نیروهای «پ‌ک‌ک» اقدام نظامی داشت. همچنین بیشتر علوی‌های سوریه در ادلب، لاذقیه و نوار ساحلی مدیترانه مستقر و از سوی دیگر بخش بزرگ علوی‌ها در ترکیه هستند. از همین روی آنکارا قصد دارد بخشی از ادلب را با استفاده از تروریست‌های تکفیری از سیطره علوی‌ها خارج کند تا با ایجاد حاشیه امن مرزی، انفصال اقلیت علوی سوریه با ترکیه را انجام دهد.

وی ادامه داد: حالا نیز پس از حمله روسیه به اوکراین و تمرکز مسکو به این جنگ، ترکیه فرصت‌طلبی جدیدی را آغاز کرده است و به دنبال پیاده‌سازی طرح‌های خود در شمال عراق و سوریه به دلیل موقعیت نابهنجار روسی است. البته حاکمیت ملی سوریه و عراق اجازه چنین اقداماتی را نخواهد داد و اگر لازم باشد ارتش سوریه مانند گذشته در مقابل نیروهای ترکیه خواهد ایستاد. همچنین روسیه در مقطعی حتما دخالت خواهد کرد و اجازه هر اقدامی را نخواهد داد.

پس از تمرکز مسکو به جنگ اکراین، ترکیه فرصت‌طلبی جدیدی را آغاز و به دنبال پیاده‌سازی طرح‌های خود در شمال عراق و سوریه است
پس از تمرکز مسکو به جنگ اکراین، ترکیه فرصت‌طلبی جدیدی را آغاز و به دنبال پیاده‌سازی طرح‌های خود در شمال عراق و سوریه است

هرگز تقابل مستقیمی بین ایران و ترکیه در سوریه روی نخواهد داد

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن در مورد احتمال تقابل نظامی ایران و ترکیه در سوریه گفت: هرگز تقابل مستقیمی بین دو کشور در سوریه روی نخواهد داد چون مصالح ملی هر دو کشور بسیار بالاتر از مسائل فرعی است، از همین روی هر دو کشور این بحران‌ را مدیریت می‌کنند تا به تقابل نکشد. همچنین روابط آرام و باثبات به نفع ایران و ترکیه و حتی منطقه است.

وی یادآور شد: البته ترکیه از آغاز بحران سوریه، تروریست‌های تکفیری را حمایت و به این کشور تزریق کرد و از طریق بازوهای نیابتی مشغول پیاده‌سازی طرح‌های خود بود. اما ایران از طریق کمک به ارتش سوریه و نیروهای مردمی از حاکمیت ملی به رهبری بشار اسد حمایت کرد. در مجموع ایران و ترکیه هیچ تقابل مستقیمی در سوریه نداشتند بلکه نیروهای تکفیری مزدور ترکی-سعودی در مقابل نیروهای مردمی وابسته با ارتش سوریه بودند.

دستمالچیان با اشاره به طرح تجزیه سوریه گفت: موضوع تجزیه این کشور مربوط به طرح بزرگتر و شامل‌تری بعنوان «خاورمیانه بزرگ» است که توسط خانم کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، پایه‌گذاری شد و تئوریسن آن نیز آقای کسینجر بود. پایه اصلی این طرح مربوط به کشورهای بزرگ با تکثر قومی مانند ایران، ترکیه، سوریه، عراق و حتی عربستان سعودی بودند که دو هدف عمده داشت؛ نخست اینکه کشورهای بزرگ را نابود کنند چون دولت‌های کوچک به راحتی قابل کنترل است.

کاردار سابق ایران در عربستان سعودی افزود: هدف دوم طرح خاورمیانه بزرگ مشروعیت‌زایی برای اقلیت‌هاست چون رژیم صهیونیستی خود اقلیت بوده و جنبه هویتی ندارد، از همین روی می‌توانند به موجودیت منحوس آن مشروعیت ببخشند. به همین دلیل در قالب مثلث شوم سعودی-ترکی-قطری و با حمایت ایالات متحده و رژیم صهیونیستی، تکفیری‌ها را تجهیز کردند تا جنگ‌های خونینی را در سوریه و عراق را کلید زدند.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه