تحلیلگران سیاسی معتقد هستند که به علت اتکای دولت باکو به تل‌آویو در امور نظامی، اسرائیل که پیشبرد سیاست‌هایش در قفقاز منوط به حفظ بحران قراباغ کوهستانی و وخامت مستمر اوضاع است، جمهوری آذربایجان را به سمتی هدایت می‌کند که بحران قراباغ بطور دائمی تداوم داشته باشد

گروه سیاست: بر خلاف دیدگاه عموم که در پی اعلام آتش‌بس در پی جنگ دوم قراباغ، به دنبال آرامش در قفقاز جنوبی بودند، تحلیلگران سیاسی معتقد هستند که برخی کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تمایلی به اتمام این جنگ ندارند. آنها در ارزیابی از اوضاع کنونی قراباغ به این عامل نیز توجه می‌کنند که به علت اتکای دولت باکو به تل‌آویو در امور نظامی مربوط به این بحران، اسرائیل که پیشبرد سیاست‌هایش در قفقاز منوط به حفظ بحران قراباغ کوهستانی و وخامت مستمر اوضاع است، جمهوری آذربایجان را به سمتی هدایت می‌کند که بحران بطور دائمی تداوم داشته باشد. این رژیم به بهانه‌ی احتمال بروز جنگ سوم هم، توافق تسلیحاتی دو میلیارد دلاری جدیدی را به امضای باکو رساند.

به وضعیت قبل از جنگ دوم قراباغ بازگشته‌ایم!

در این ارتباط علی کریم لی، رییس حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان در گفتگو با کانال “عثمان قیزی.تی.وی” در تحلیل نقض‌های مکرر و گسترده‌ی آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان طی هفته‌های اخیر گفت: «متاسفانه ما به وضعیتی که در دوره قبل از جنگ دوم وجود داشت، بازگشته‌ایم و مقصر این وضعیت الهام علی اف است که با امضای توافق آتش‌بس در نیمه شب نهم به دهم نوامبر ۲۰۲۰ در مسکو، از ادامه‌ی پیش‌روی ارتش جمهوری آذربایجان تا خان کندی، مرکز قراباغ کوهستانی و تسخیر کامل منطقه جلوگیری کرد. همچنین حضور نیروهای صلح‌بانی روسیه در قراباغ مانع حل کامل بحران است. اگر این مساله حل شود، نیروهای روسیه دیگر بهانه‌ای برای حضور در منطقه نخواهند داشت و به همین علت، روسیه برای تداوم همیشگی این مساله تلاش می‌کند. هدف از اقدام اخیر در انتقال آشکار ۱۵ کامیون حامل نیروهای مسلح از ارمنستان به قراباغ و از طریق دالان لاچین، ارسال این پیام به جمهوری آذربایجان و دنیا بود که همانند دوره قبل از جنگ قراباغ، حکومت خودخوانده جمهوری قرباغ کوهستانی وجود دارد و ارمنستان نیز همان رابطه قبلی با آن را حفظ کرده است. همچنین، وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های رسمی که صادر می‌کند به عمد از اصطلاح “واحدهای مسلح قراباغ کوهستانی” استفاده می کند تا وجود این واحدها را رسمی قلمداد کند.»

گفتنی است که در بحران قراباغ، بازیگران سیاسی و نظامی زیادی دخالت دارند و قطعا تمایل دو طرف درگیر برای اتمام جنگ به تنهایی کافی نخواهد بود. سیاست کلی برخی دولت‌ها مانند مسکو، تل‌آویو، کشورهای اروپایی و حتی ترکیه بر تداوم جنگ در منطقه تاکید دارد و با این وجود به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها قراباغ روی آرامش را به خود ببیند!

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه