سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی کوتاه با «آذرپژوه» در مورد اهمیت اجلاس خزر در عشق آباد اظهار داشت: در اجلاس قبلی، پس از دو دهه مذاکره بین پنج کشور به خاطر اراده مثبت و فضای دوستانه حاکم بر نشست، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بالاخره نهایی و مورد موافقت کشورها قرار گرفت

گروه سیاست؛ «سید ابراهیم رئیسی» در رأس هیأتی عالی رتبه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان برای شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر به ترکمنستان سفر کرد که علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر، با روسای جمهور کشورهای حاضر در اجلاس نیز دیدار و گفت‌وگو داشت.

ششمین اجلاس کشورهای حاشیه خزر ۲۹ ژوئن (۸ تیر) در عشق آباد پایتخت ترکمنستان، با حضور روسای جمهور پنج کشور حاشیه این دریا برگزار شد. بررسی نحوه همکاری‌ کشورها پیرامون موضوعات دریای خزر و آماده سازی مقدمات حضور روسای کشورها مهمترین دستور کار شورای وزیران خارجه در عشق آباد بود که پیش از برگزاری نشست اصلی جلساتی برگزار کردند. 

محسن پاک آیین، سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی کوتاه با «آذرپژوه» در مورد اهمیت اجلاس خزر در عشق آباد اظهار داشت: در اجلاس قبلی در آکتائوی قزاقستان که در سطح سران برگزار شد، پس از دو دهه مذاکره بین پنج کشور به خاطر اراده مثبت و فضای دوستانه حاکم بر نشست، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بالاخره نهایی و مورد موافقت کشورها قرار گرفت که حاصل ساعت‌ها مذاکره و تلاش در راستای تامین منافع همه کشور‌های ساحلی در این سند بود. از همین روی به عنوان سند ارزشمند از سوی روسای جمهور کشورها تلقی شد.

وی افزود: البته در کنار سند حقوقی رژیم دریای خزر، شش سند دیگر تحت عنوان همکاری در حوزه‌های حمل و نقل، ترانزیت، تجارت، مبارزه با جرایم سازمان یافته، مبارزه با تروریسم، تعامل در مسائل مرزبانی و پیشگیری از درگیری‌های نظامی نیز تهیه شد‌ در مجموع اجلاس قبلی قزاقستان عملکرد موفقی داشت.

پاک‌آیین تصریح کرد: بنابراین نود درصد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر تهیه شده و تنها دو مورد برای تعیین خطوط مبدا و تحدید حدود بستر و زیر بستر دریا مانده است که نیاز به مذاکره بیشتر در سطح کارشناسی دارد. از همین روی، در چهار سال اخیر این مذاکرات کارشناسی صورت گرفته و احتمالا در اجلاس عشق آباد مورد موافقت همه کشور‌ها قرار گرفته و امضا شود و اگر ایراداتی به آن وارد شد به اجلاس بعدی موکول می‌شود.

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل خاطر نشان کرد: سفر آقای رییسی به این اجلاس بسیار مهم است و در کنار رژیم حقوقی دریای خزر و سخنرانی در آن، با همتایان خود مذاکرات و ملاقات‌هایی داشتند.

وی ادامه داد: در مجموع اجلاس‌های چندجانبه و دیدارهای دوجانبه موجب می‌شود همکاری‌های این پنج کشور در حوزه‌های تجارت، انرژی، کشاورزی، ترانزیت و گردشگری بویژه در حوزه حمل و نقل با تقویت بخش دریایی و فعال شدن بنادر حاشیه خزر توسعه یابد. همچنین حمل‌ونقل ریلی مانند استفاده از خط آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران از مسیر اینچه‌برون، یا استفاده از خط آهن بندعباس_رشت و سپس به صورت زمینی به آستارا و به صورت ریل به عمق آذربایجان، روسیه و گرجستان دستاورد‌های خوبی می‌تواند باشد.

سفیر سابق ایران در آذربایجان افزود: روسای جمهور این پنج کشور باید بر تقویت بخش‌های خصوصی تمرکز کنند تا با اعطای مشوق‌هایی به بخش خصوصی، کاهش تعرفه‌های تجاری و تسهیل مناسبات شاهد افزایش همکاری بین این پنج کشور باشیم.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه