شلوار برای کردهای مزدور امریکا و اسرائیل در شمال سوریه چنان تنگ شده که آن‌ها ناامید از حمایت امریکا، از ایران و روسیه خواسته‌اند تا از آن‌ها در برابر حملات ارتش ترکیه و تروریست‌های وابسته به اردوغان حمایت کنند!

گروه سیاسی: شلوار برای کردهای مزدور امریکا و اسرائیل در شمال سوریه چنان تنگ شده که آن‌ها ناامید از حمایت امریکا، از ایران و روسیه خواسته‌اند تا از آن‌ها در برابر حملات ارتش ترکیه و تروریست‌های وابسته به اردوغان حمایت کنند! این جماعت که جنایت‌های بسیاری علیه ارتش و ملت سوریه انجام داده و منطقه تحت کنترل خود را جولانگاه صهیونیست‌ها کرده‌اند، در حالی از ایران و روسیه خواسته تا با حمله ارتش ترکیه مقابله کند که در طول ماه‌های گذشته حاضر به همکاری با دولت مرکزی سوریه نبود.

در حالی که قرار است رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه با همتایان روسی و ایرانی خود در تهران در نشستی درباره سوریه رایزنی کند، هشدار داده بود که ممکن است به زودی حمله‌ای جدید علیه نیروهای مبارز کرد در سوریه انجام دهد، این درخواست مظلوم عبدی نشان می‌دهد آن‌ها از سمت امریکا با پاسخ چندان مثبتی مواجه نشده‌اند.

عبدی که فرمانده نیروهای موسوم به «سوریه دموکراتیک» است، ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا را به اتخاذ موضعی «ضعیف» متهم کرد که «برای پایان دادن به این تهدیدها کافی نیست.» عبدی مدعی شد، به دنبال مذاکرات با روسیه، نیروهای کرد به حکومت سوریه اجازه دادند نظامیان بیشتری به مناطق تحت کنترل کردها مانند کوبانی و منبج در شمال این کشور وارد کنند.

در طول روزهای گذشته شاهد برافراشتن پرچم‌های ایران و سوریه و همچنین تصاویری از رئیس‌جمهور سوریه در شهرهای تل‌رفعت و حتی منبج بودیم و خبرهایی نیز از حضور نظامیان سوری و روسی در عین العرب یا همان کوبانی منتشر شده است. این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که در طول سال‌های گذشته کردهای سوریه با اعتماد کامل به امریکا، مناطق گسترده‌ای از شمال سوریه را دو دستی به اشغالگران ترک و تروریست‌های چندملیتی وابسته به آنکارا دادند.

هر چند ایران و روسیه به صورت بسیار جدی مخالفت خود با هر گونه اقدام نظامی در شمال سوریه را اعلام و تاکید کرده‌اند در صورت چنین رویدادی در کنار ارتش سوریه از تمامیت ارضی این کشور دفاع خواهند کرد، اما به مظلوم عبدی و سایر سرکرده‌های پ‌ک‌ک هم که در شمال و شرق سوریه در حال غارت نفت و منابع معدنی و محصولات کشاورزی سوریه هستند تاکید کرده‌اند که به هیچ عنوان حاضر به دفاع از این جماعت نیستند.

در پیامی که چند هفته پیش از طرف ایران و روسیه به کادر پ‌ک‌ک در شهر منبج منتقل شد در قبال درخواست آن‌ها برای دفاع، یادآور شدند که نمی‌شود که شما در سیاست‌ها، رفتارها و تصمیمات خود با امریکا همراه و هماهنگ باشید و بعد از ارتش سوریه و متحدان دمشق بخواهید که از شما دفاع کنند. این اعلان بر اساس تجربه سال‌ها دریدگی سرکرده‌های پ‌ک‌ک که تحت حمایت امریکا یک رژیم دیکتاتوری سخت را بر مردم این مناطق اعمال می‌کنند، صورت گرفته است.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که امریکا در شرایط فعلی بخواهد که با ترکیه به لحاظ نظامی وارد درگیری شود. هر چند که برخی از مسوولان کاخ سفید و سناتورهای امریکایی که در چاه‌های نفت دیرالزور سوریه سهم داشته و درصدی از غارت نفت سوریه به حساب آن‌ها واریز می‌شود به ترکیه هشدار داده‌اند که هر گونه حمله به مواضع کردها!! می‌تواند باعث بروز تحریم‌های جدید و شدیدتری علیه آنکارا شود، موضوعی که در بحران اقتصادی فعلی ترکیه نگرانی‌های بسیاری را به وجود آورده است.

اردوغان در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی را روی تروریست‌های حاضر در شمال سوریه کرده و آن‌ها را به تسلیحات سازمانی ارتش ترکیه مجهز و با پول قطری‌ها هم برای آن‌ها تجهیزات مختلفی خریداری کرده و امیدوار است که این ارتش ده‌ها هزار نفری در نبرد پیش‌رو بتوانند مواضع جدیدی را اشغال کنند، هر چند بر این نکته واقف است که اگر ایران و روسیه ورود کنند، شمال سوریه به قتلگاه دوباره این تروریست‌های بی‌وطن و وابسته تبدیل خواهد شد.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه