رشته‌ی "اسراییل شناسی" دانشگاه زبان‌های خارجی آذربایجان و "مرکز تحقیقات اسراییل و خاورمیانه"، "مرکز تحصیل اسراییل – آذربایجان" و "مرکز تعلیم اسراییل-آذربایجان" و "مرکز تدریس فناوری پیشرفته Hi-tech  اسراییل – آذربایجان"  از جمله اجزای شبکه سرطانی تربیت نیروی صهیونیستی است که اسراییل در مراکز علمی و فناوری جمهوری آذربایجان دایر کرده است

گروه سیاست: رشته‌ی “اسراییل شناسی” دانشگاه زبان‌های خارجی آذربایجان و “مرکز تحقیقات اسراییل و خاورمیانه”، “مرکز تحصیل اسراییل – آذربایجان” و “مرکز تعلیم اسراییل-آذربایجان” و “مرکز تدریس فناوری پیشرفته Hi-tech  اسراییل – آذربایجان”  از جمله اجزای شبکه سرطانی تربیت نیروی صهیونیستی است که اسراییل در مراکز علمی و فناوری جمهوری آذربایجان دایر کرده است. این مطلب تلاش دارد تا برخی از این مراکز و رشته‌ها را معرفی کند.

مرکز تحقیقات اسراییل و خاورمیانه

براساس اطلاعات درج شده در سایت دانشگاه زبان های خارجی جمهوری آذربایجان، “مرکز تحقیقات اسراییل و خاورمیانه” در دانشگاه زبان‌های خارجی جمهوری آذربایجان مستقر است. این مرکز پس از دایر شدن رشته “اسراییل شناسی” در “دانشکده روابط بین الملل” این دانشگاه در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۶ با کمک مالی و تجهیزاتی و تامین کتاب هایی به زبان های عبری و روسی و انگلیسی توسط سفارت رژیم صهیونیستی در باکو دایر شده است و در مخزن کتاب این مرکز تحقیقاتی، بیش از ۸۰۰ کتاب نگهداری می شود.

از سال ۲۰۰۵ رشته “اسراییل شناسی” دانشکده روابط بین الملل دانشگاه زبان های خارجی باکو  همه ساله ۱۰ دانشجو برای مقطع لیسانس پذیرش می کند و در مقطع فوق لیسانس نیز بطور میانگین هر سال ۳ دانشجو پذیرش شده است. “مرکز تحقیقات اسراییل و خاورمیانه” در زمینه حضور فارغ التحصیلان رشته “اسراییل شناسی” این دانشگاه را در برنامه های مختلفی که دولت اسراییل پیشنهاد می کند، فعالیت دارد.

شیمون پرز، رییس جمهوری پیشین اسراییل در سفر به باکو در سال ۲۰۰۹ از این دانشگاه و “مرکز تحقیقات اسراییل و خاورمیانه” دیدن و با دانشجویان و اساتید مربوطه دیدار کرد. در سال ۲۰۱۲ ، پس از مرمت و بازسازی “مرکز تحقیقات اسراییل و خاورمیانه” در این دانشگاه، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع وقت اسراییل (که همواره به پست های مهمی در حکومت اسراییل گمارده می شود و  از سیاستگزاران و دست اندرکاران اصلی سیاست اسراییل در جمهوری آذربایجان است) ، از این مرکز بازدید کرد.

رشته‌ی "اسراییل شناسی" دانشگاه زبان‌های خارجی آذربایجان از جمله اجزای شبکه سرطانی تربیت نیروی صهیونیستی است اسراییل در باکو است
رشته‌ی “اسراییل شناسی” دانشگاه زبان‌های خارجی آذربایجان از جمله اجزای شبکه تربیت نیروی صهیونیستی اسراییل در باکو است

مرکز تعلیم اسراییل – آذربایجان

این مرکز در دانشگاه دولتی نفت و صنایع آذربایجان فعالیت دارد. این مرکز با دست اندرکاری و کمک مالی “اتاق بازرگانی اسراییل – آذربایجان” و بخصوص حضور مستمر آلکس کاپلون، رییس این اتاق دایر شده است و نخستین نشست شورای مشورتی “مرکز تعلیم اسراییل – آذربایجان” در ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ تشکیل جلسه داد و در این نشست ، مصطفی بابانلی، مدیر دانشگاه دولتی نفت و صنایع آذربایجان اعلام کرد ۱۵ تن از اساتید این دانشگاه به برنامه‌های “مرکز تعلیم اسراییل – آذربایجان” در زمینه های فناوری اطلاعات پیوسته اند.

مرکز تدریس فناوری پیشرفته Hi-tech  اسراییل  آذربایجان

در دانشگاه دولتی نفت و صنایع آذربایجان همچنین “مرکز تدریس فناوری پیشرفته Hi-tech  اسراییل – آذربایجان” نیز از ۲۰۱۹ فعالیت دارد که در دوم جولای این سال، نخستین نشست کمیته مشورتی این مرکز با حضور مصطفی بابانلی، مدیر این دانشگاه، اران لاسسر Eran Lasser ، موسس مرکز اسراییلی “John Bryce Training” و آلکس کاپلون ، رییس”اتاق بازرگانی اسراییل – آذربایجان” و نمایندگانی از موسسات مهم دولتی جمهوری آذربایجان برگزار شد.

مرکز تحصیل اسراییل  آذربایجان

«مرکز تحصیل اسراییل – آذربایجان» در «سازمان نوآوری و توسعه دیجیتال» وابسته به «وزارت توسعه دیجیتال و ارتباطات» جمهوری آذربایجان دایر شده است و دوره های مختلفی را در زمینه فناوری اطلاعات برگزار می کند. به گزارش آذرتاج ، اخیرا  50 تن از آموزش دیدگان در دوره های این مرکز در رشته های « UX/Uİ”, “QA”, “Full/Stack» گواهی نامه دریافت کردند تا در مراکز مختلف دولتی و بخش خصوصی جمهوری آذربایجان مشغول کار شوند.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه