سفیر رژیم اسرائیل در باکو، با انتشار تصویری از خود در حال مطالعه کتاب تحریف‌شده‌ی «قصه‌های اسرارآمیز تبریز» نوشت: «مطالب زیادی درباره تاریخ و فرهنگ آذربایجان» یاد گرفته است. این توییت باعث واکنش شدید سفیر ایران در باکو و بسیاری از مردم در فضای مجازی شد.

گروه سیاست؛ «جورج دیک» سفیر رژیم اسرائیل در جمهوری آذربایجان، شامگاه چهارشنبه ۲۹ تیر با انتشار تصویری از خود در حال مطالعه کتاب «قصه‌های اسرارآمیز تبریز» درباره شهر تبریز، نوشت: «مطالب زیادی درباره تاریخ و فرهنگ آذربایجان» یاد گرفته است. وی افزود: «در این کتاب بزرگ که اخیراً به من ارائه شد، چیزهای زیادی در مورد تاریخ و فرهنگ آذربایجان در تبریز یاد می‌گیرم. دوستان این روزها چه می‌خوانید؟.»

این توییت جورج دیک باعث واکنش شدید سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو و حتی بسیار از مردم در فضای مجازی شد، بطوری که سید عباس موسوی نیز در واکنش به این موضوع با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «برای اطلاع این پسرک ماجراجو: تبریز عزیزمان به عنوان سرزمین اولین‌های تاریخ پرافتخار ایران شناخته می‌شود. ظاهراً قرار است اولین صهیونیست خبیث هم توسط مردم غیور تبریز دفن شود. هرگز از خط قرمز ما عبور نکن، هرگز!»

صباح زنگنه، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با «آذرپژوه» در مورد اقدام سفیر رژیم صهیونیستی در باکو اظهار داشت: باید توجه داشت که فرهنگ آذربایجان یعنی تبریز و کل آذربایجان بخشی از  این فرهنگ تبریز محسوب می‌شود. بنابراین اگر کسی به خیال خود با فرهنگ این قطعه از سرزمین ما برای دیگران فرهنگ‌سازی کند، قطعا دچار اشتباه شده است. رژیم صهیونیستی نیز تلاش می‌کند روی مسائلی انگشت بگذارد که نه علم آن را دارد و نه شناختی از عمق و ریشه‌های مردمی آذری‌ها!

وی ادامه: در حقیقت نماینده رژیم اشغالگر سعی می‌کند در مقوله‌ای ورود کند که اشتباه بوده و خواهد بود چراکه اصالت فرهنگ با توییت کردن و مسخره بازی، محو و نابود نخواهد شد بلکه نشان دهنده عمق حسرتی است که آنها از عمق فرهنگ تبریز می‌خورند.

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل تصریح کرد: همچنین این رفتار نشان دهنده خودشیرینی و پوز دادن با دارایی دیگران است. عمق فرهنگی این دارایی و وجود آثار فرهنگی در آذربایجان و به‌ویژه تبریز بگونه‌ای است که برخی‌ها فکر می‌کنند با داشتن نام، آثار و عکسی از این میراث، می‌توانند خود را معتبر کنند در حالی که اصالت و اعتبار به ریشه و فرهنگ است که از نماینده یک رژیم غاصب و قاتل برنمی‌آید.

زنگنه با یادآوری تلاش آذری‌ها برای آزادسازی قره‌باغ گفت: قطعا آذری‌های باکو، تبریز، ارومیه و اردبیل حاضر نیستند از نماینده یک کشور اشغال‌گر حرف‌شنوی داشته باشند چراکه خود آذری‌ها بر ضد اشغال‌گری فعالیت می‌کنند و موضوع قره‌باغ در این باره بسیار شاخص است. در واقع وقتی خود آذری‌ها از قره‌باغ دفاع می‌کنند، حاضر نیستند سخنان نماینده اشغالگر و غاصب را بشنوند.

وی با تاکید بر پاسخ فرهنگی از سوی مسئولان کشور گفت: مسائل فرهنگی و دیپلماتیک را باید از مسیرهای خود به گفت‌وگو گذاشت. برای نمونه وقتی سخن یا شعری از استاد شهریار گفته می‌شود همه آذری‌ها می‌دانند که ایشان چه کسی بوده و نقش پیشتاز فرهنگی داشته است. بنابراین با مقوله‌های فرهنگی باید به سراغ تحریف دیگران حرکت کرد.

این استاد دانشگاه خطاب به دولت باکو اظهار داشت: باید دوستانه به دولت باکو یادآور شد و تذکر داد که اخلال در مسائل فرهنگی به ریشه‌های اجتماعی و سیاسی نیز آسیب می‌رساند. از همین روی باید مراقب بود و اجازه نداد که عوامل دخیل و نماینده یک رژیم اشغالگر و کودک‌کش در فرهنگ و ادب آذری دخالت کنند. باید از دوستان باکویی گله کرد، عمق این ریشه‌ها را نشان داد و از آنها خواست با همکاری می‌توان این فرهنگ را شکوفا کرد نه با دخالت‌های نماینده معلوم‌الحال و اشغالگر صهیونیستی.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه