کورکوت بوراتاو، اقتصاددان ترکیه‌ای معتقد است که ترکیه احتمالاً دچار یک فروپاشی سریع اقتصادی مشابه تجربه سریلانکا خواهد شد. تورم بالا در ترکیه و کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی که بر اساس گزارش‌ها، تا چند ماه دیگر هم ادامه خواهد داشت، اقتصاد ترکیه را با بحران مواجه کرده است

گروه اقتصاد: داده‌های منتشر شده توسط مؤسسه آمار ترکیه در جمعه‌ی گذشته نشان داد که کسری تجارت خارجی این کشور با افزایش ۱۸۴.۵ درصدی نسبت به سال قبل به ۸.۱۶۷ میلیارد دلار رسیده و واردات نیز ۳۹.۷ درصد افزایش یافته است. به گزارش رویترز، این داده‌ها حاکی از آن است که واردات ۳۱ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار و صادرات با ۱۸.۷ درصد افزایش به ۲۳ میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار رسیده است. کورکوت بوراتاو، اقتصاددان ترکیه‌ای معتقد است که ترکیه احتمالاً دچار یک فروپاشی سریع اقتصادی مشابه تجربه سریلانکا خواهد شد. تورم بالا در ترکیه و کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی که بر اساس گزارش‌ها، تا چند ماه دیگر هم ادامه خواهد داشت، اقتصاد ترکیه را با بحران مواجه کرده است

تورم به ۸۱ درصد رسید

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود تورم در ترکیه در ماه جاری میلادی حدود ۸۱ درصد باشد و در پایان ۲۰۲۲ تنها تا ۷۰ درصد پایین بیاید. هزینه بالای انرژی و کالا در جهان و کاهش ارزش لیر همچنان قیمت‌ها را در ترکیه بالاتر می‌برد. نظرسنجی رویترز از ۱۰ مؤسسه‌ تحقیقاتی، متوسط تورم سالیانه در ماه ژوئیه در ترکیه را ۸۰.۵۰ درصد نشان می‌دهد. پیش‌بینی این مؤسسات بین ۷۹.۴۵ و ۸۲.۵۰ درصد متغیر بوده‌است.

بن‌بست اقتصاد ترکیه در آينده نزدیک

لونت ایسیک نویسنده اهل ترکیه در مقاله‌ای که توسط روزنامه ترکیه‌ای منتشر شد، گفته است که جهان در زمستان امسال با کمبود انرژی مواجه خواهد شد که بحران تورم را تشدید خواهد کرد. به گفته رئیس سازمان تجارت جهانی، قیمت گاز طبیعی که به ۱۳۰۰ دلار رسیده است، ممکن است تا ۳ هزار دلار هم افزایش یابد و به نظر می‌رسد بدترین وضعیت هنوز در راه است.

ایسیک خاطرنشان می‌کند که پوشش قبوض انرژی یک مسئله جدی برای ذخایر ارزی ترکیه است، به ویژه با توجه به “بحران ارزی” که در دسامبر گذشته رخ داد، زمانی که شرکت خط لوله نفت و گاز ترکیه شروع به خرید ارز از بازار آزاد کرد و ۹۲۹ میلیون دلار از بانک دویچه برای خرید LNG از خارج از کشور وام گرفت. در آن زمان بانک مرکزی ترکیه شروع به پمپاژ ۳ تا ۴ میلیارد دلار در ماه به بازار کرد تا نرخ ارز را کنترل کند.

این نویسنده در ادامه تاکید کرد که کشور با آمیزه ای از بحران‌ها مواجه خواهد شد که مردم پس از شهریور احساس خطر بیشتری خواهند کرد.  واردات در ترکیه به رکوردهایی رسیده است که باعث افزایش کسری تجاری شده است. از این میان ۸۰ درصد واردات مربوط به مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است و این بدان معناست که با توقف واردات امکان ادامه صادرات وجود ندارد و برای ادامه واردات به ذخیره ارزی عظیمی نیاز است.

کاهش ۵۱ درصدی تیراژ روزنامه‌های ترکیه

بحران اقتصادی در ترکیه، هر چند وقت یک بار، یکی از بخش های زندگی در این کشور را هدف می گیرد. در دو سال گذشته، در حوزه مسکن، سوخت، غذا، پوشاک و دارو، تورم به اوج رسید. حالا ظاهراً نوبت به بخش صنایع چاپ کتاب و مطبوعات رسیده است. آمارها نشان داده که تیراژ روزنامه های سراسری ترکیه  طی ۵ سال گذشته مجموعاً ۴۵ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که ۱۰ سال پیش در ترکیه، روزانه ۴ میلیون و ۷۱۷ هزار نسخه روزنامه از زیر چاپ در می آمد و بر روی پیشخوان می رفت. همچنین تعداد کارکنان شاغل در بخش انتشارات روزنامه و مجلات در ۹ سال گذشته ۵۱ درصد کاهش یافته است.

زمانی که یک لیره ترکیه برای خودش ارج  و قربی داشت،  قیمت یک روزنامه، نهایتاً بین ۱۰ تا پنجاه قوروش بود، یعنی همان نیم لیره. اما حالا از این خبرها نیست. لیره بخش مهمی از ارزش خود را از دست داده و حالا اغلب روزنامه های آنکارا، با قیمت ۳ لیره روی پیشخوان می روند.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه