نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اردوغان در تلاش برای جذب آرای بیشتر از رقبای خود است و انتظار می‌رود با یک نامزد متحد شود. اما به باور کارشناسان، باوجود این واقعیت که دولت بسیاری از رسانه‌ها و قوه قضاییه را کنترل می‌کند، هنوز نمی‌تواند پیروزی در انتخابات را مسلم بداند چون یک اقتصاد متزلزل، موقعیت اردوغان را متزلزل‌تر می‌کند.

گروه اقتصاد: در حالی که دوره‌های اضطراب ترکیه و انتخابات در سال ۲۰۲۳ در پیش است، لفاظی‌های رجب طیب اردوغان به طور فزاینده‌ای غیرقابل سازش شده است و درخواست‌ تغییر سیاست پولی را در مواجهه نگرانی مالی رای دهندگان رد می‌کند. در مقابل، اردوغان به دنبال کمک به حل مشکلات ترکیه در خارج از کشور است، بخشی به دلیل ضرورت اقتصادی و بخشی دیگر به دلیل مصلحت سیاسی. در اوکراین، آنکارا به عنوان یک تامین کننده اصلی تسلیحات نظامی برای کیف ظاهر شده است، در حالی که خود را به عنوان یک واسطه دیپلماتیک که از پذیرش تحریم‌های غرب علیه مسکو خودداری می‌کند نشان می‌دهد. دلیل اصلی این موضع ترکیه حفظ منافع موجود خود در هر دو کشور است. همچنین در نشست ناتو در مادرید، اردوغان تهدید کرد که مانع پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو قبل از اینکه آنها متعهد شدند به ترکیه در مقابل گروه‌های کردی کمک کنند، می‌شود.

در جاهای دیگر، اردوغان احساسات ناسیونالیستی را برانگیخته که بعنوان یک استراتژی مهم در انتخابات عمل می‌کند. او با ترسیم یونان به عنوان یک تهدید خارجی برای ترکیه و جدایی‌طلبی کردها به عنوان یک تهدید داخلی، این حس را ایجاد کرد که این کشور با خطراتی روبرو است که فقط او می‌تواند از پس آنها برآید. این حرکات نشان دهنده اهرم فزاینده اردوغان در سطح بین المللی نیز است. به دلایل جغرافیایی و ژئوپلیتیکی، متحدان غربی به همکاری ترکیه نیاز دارند و حضور آنکارا در خاورمیانه و دریای سیاه آن را به شریکی ضروری تبدیل می‌کند، حتی اگر شریکی غیرقابل اعتماد باشد.

سیاست انتخاباتی

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اردوغان در تلاش برای جذب آرای بیشتر از رقبای خود است و انتظار می‌رود با یک نامزد متحد شود. به باور کارشناسان، باوجود این واقعیت که دولت بسیاری از رسانه‌ها و قوه قضاییه را کنترل می‌کند، هنوز نمی‌توانند پیروزی در انتخابات را مسلم بدانند چون یک اقتصاد متزلزل، موقعیت اردوغان را متزلزل‌تر می‌کند.

در امتداد تنگه بسفر، حمله روسیه به اوکراین، دریای سیاه را به یک منطقه جنگی تبدیل کرده، واردات مواد غذایی را تهدید و بازارهای جهانی انرژی را به هم زده است، کسری بودجه بزرگ به این مشکل افزوده و تورم و هزینه‌های زندگی را به شدت بالا می‌برد. با این حال، اردوغان بر اجرای سیاست پولی خود ایستاده است، در حالی که افزایش نرخ بهره متعارف‌ترین رویکرد برای مقابله با تورم است، رهبر ترکیه قاطعانه امتناع کرده و استدلال می‌کند که سود مغایر با اصول اسلامی است.

در حالی که رهبر ترکیه در داخل به انفعال متهم می شود، او در خارج از اروپا، از شرق اروپا تا آسیای مرکزی، موضع قاطعانه‌تری اتخاذ می‌کند. پهپادهای پیشرفته تهاجمی Bayraktar TB-2 ترکیه در کمک به اوکراین برای نابودی ستون‌های از سخت‌افزار روسی و تحسین هم‌پیمانان غربی معروف شده‌اند. با این حال، آنکارا در هر دو جبهه قدم برداشته است.

ترکیه میزبان مذاکرات بین کشورهای درگیر جنگ در مورد پایان دادن به محاصره بنادر دریای سیاه اوکراین توسط روسیه بود، چون بسیاری از غلات جهان در انبارها از بین رفته است. حتی پیشنهاد داده است که مذاکرات صلح گسترده‌تری را میانجی‌گری کند. حتی مسیرهای اقتصادی روسیه را نیز باز نگه داشته است، بطوری که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ماه گذشته با ابراز شکایت از ترک‌ها گفت که ترکیه از یک طرف به عنوان یک میانجی عمل و به طرق مهمی از اوکراین حمایت می‌کند اما از سوی دیگر، آنها در عین حال مسیرهایی را برای گردشگران روسی باز می‌کنند.

ترکیه استراتژی پیچیده مشابهی را در سایر مناطق دنبال کرده است. این کشور اخیراً حمایت خود از دولت درگیر لیبی را افزایش داده تا خود را در مقابل روسیه قرار دهد که از مخالفان حمایت می‌کند. همچنین در جنگ قره باغ از متحد نزدیک خود یعنی آذربایجان در برابر ارمنستان شریک روسیه، حمایت می‌کند. برخی از کارشناسان باور دارند که ترکیه در خارج از کشور فعال‌تر است تا توجهات را از مسائل داخلی منحرف کند. اما در واقع، اولویت‌های سیاست خارجی آن به مسائل مرتبط با توسعه کشور مانند غذا، صنعت و انرژی در ارتباط است.

اردوغان نمی‌تواند پیروزی در انتخابات را مسلم بداند چون یک اقتصاد متزلزل، موقعیتش را متزلزل‌تر می‌کند
اردوغان نمی‌تواند پیروزی در انتخابات را مسلم بداند چون یک اقتصاد متزلزل، موقعیتش را متزلزل‌تر می‌کند

در این میان ترکیه با روسیه و اوکراین منافع اقتصادی مشهودی دارد. هر دو کشور شرکای تجاری اصلی ترکیه هستند، چون غلات و روغن نباتی از اوکراین و نفت و گاز از روسیه وارد می‌شود. همچنین گردشگران از هر دو کشور به ترکیه می‌آیند و تحلیلگران تخمین می‌زنند که کاهش بازدیدکنندگان از روسیه و اوکراین می‌تواند در نهایت ۳ تا ۴ میلیارد دلار از درآمدهای ترکیه را بر باد بدهد.

به نظر می رسد برخی دیگر از درگیری‌های خارجی ترکیه بیشتر به سیاست مربوط می‌شود تا اقتصاد. اردوغان هشدار داده که هر لحظه ممکن است عملیات نظامی جدید علیه نیروهای کرد در شمال سوریه آغاز شود. آنکارا مدت‌هاست که گروه‌های جدایی طلب کرد را در دو سوی مرز هدف قرار داده است. این سازمان شبه‌نظامیان YPG را که کنترل بخش زیادی از کردستان سوریه را در دست دارد، به داشتن ارتباط نزدیک با بمب‌گذاری‌های داخل ترکیه متهم می‌کند. حمله به مواضع این گروه‌ها اردوغان را در داخل کشور محبوب خواهد بود. به همین ترتیب، مناقشه طولانی مدت بین ترکیه و یونان بر سر دریای اژه در ماه جاری به شدت بالا گرفت و اردوغان یونان را تهدید به اقدام نظامی کرده و آتن را به استقرار تسلیحات در جزایر مورد مناقشه متهم می‌کند.

با نگاهی به وضعیت اقتصادی و چشم انداز کوتاه مدت جنگ در اوکراین، هیچ نوری در انتهای تونل وجود ندارد. سیاست‌هایی که آنها دنبال می‌کنند به این معنی است که تورم همچنان افزایش خواهد یافت، زندگی برای شهروندان عادی ترکیه گران‌تر و ناامیدتر خواهد شد. از همین روی، بیش از هر زمان دیگری محتمل است که رای دهندگان بخواهند اردوغان را تنبیه کنند. با این حال، در حال حاضر، رای دهندگان باید تصمیم بگیرند که آیا سیاست‌های اردوغان پاسخی به جهانی نامطمئن است یا علت آن.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه