سفر وزیر خارجه عربستان به باکو در شرایطی صورت گرفت که یک روز پیشتر سفر وزیر جنگ رژیم صهیونسیتی به باکو خبرساز شده بود. ریاض تلاش می‌کند روابط خود با باکو را تقویت کند

گروه سیاست؛ در روزهای اخیر «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به باکو سفر کرده و با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار کرد. وزارت امور خارجه آذربایجان در توضیح کوتاه توییتری خود درباره سفر روز سه شنبه وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد، فیصل بن فرهان برای حضور در مراسم سی‌اُمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور به باکو آمده است. سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به باکو در شرایطی صورت گرفت که یک روز پیشتر سفر «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونسیتی به پایتخت جمهوری خبرساز شده بود. عربستان سعودی طی سال‌های اخیر تلاش کرده روابط خود با جمهوری آذربایجان را تقویت کند و این سفرهای مقام‌های ریاض به باکو مسبوق به سابقه است. از جمله این سفرها می‌شود به سفر هیات عالی رتبه نظامی عربستان سعودی به جمهوری آذربایجان اشاره کرد. تحلیلگران معتقد هستند که عربستان سعودی در راستای نفوذ بیشتر در قفقاز و اثرگذاری در اوضاع منطقه درصدد افزایش همکاری با کشورهای این منطقه است. برخی تحلیگران منطقه‌ای بر این باورند عربستان و رژیم صهیونیستی به دلیل همجواری جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرزهای ایران همکارهای دفاعی و امنیتی با باکو را به شدت خواستارند.

اسرائیل و عربستان به دنبال تحریک باکو در رابطه با تغییر مرزهای ایران و ارمنستان هستند

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با آذرپژوه در مورد اهداف و پیامدهای سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به باکو اظهار داشت: پس از سفر وزیر جنگ رژیم صهیونسیتی باکو، پیش‌بینی می‌شد که مقامات عربستانی نیز وارد این موضوع شوند چون هر دو کشور (اسرائیل و عربستان) به دنبال تحریک آذربایجان در رابطه با تغییر مرزهای ایران و ارمنستان هستند و نگاه استراتژیک نسبت به آن دارند. آنها تلاش می‌کنند آذربایجان را وارد درگیری بین ارمنستان و حتی ایران کنند تا طرح «اسرائیل دوم» را در منطقه پیاده کنند.

وی ادامه داد: عربستان نیز نشان داده که هرگاه ایران در معادلات بین‌المللی در موضع برتر باشد، سعی می‌کند رابطه خود با کشورهای هم‌مرز ایران را افزایش دهد تا سیاست‌های خود را از این طریق اعمال کند. از همین روی، بنده سفر وزیر امور خارجه عربستان به باکو را در راستای سفر وزیر امور خارجه صهیونیستی می‌دانم.

ریاض از گروه‌های فعال در جریان پان‌ترکیسم حمایت می‌کند

عربستان و اسرائیل تلاش می‌کنند آذربایجان را وارد درگیری بین ارمنستان و حتی ایران کنند تا طرح «اسرائیل دوم» را در منطقه پیاده کنند
عربستان و اسرائیل تلاش می‌کنند آذربایجان را وارد درگیری بین ارمنستان و حتی ایران کنند تا طرح «اسرائیل دوم» را در منطقه پیاده کنند

این کارشناس سیاسی یادآور شد: بارها عربستان سعودی و شخص بن سلمان اعلام کرده که ما جنگ را به داخل ایران می‌کشانیم و در همین راستا نیز تلاش می‌کنند. از همین روی، ریاض به بحث تجزیه ایران دامن زده و از گروه‌های فعال در پان‌ترکیسم را حمایت می‌کند، همچنین از طریق آذربایجان فشار بر ایران را بیشتر می‌کند. البته مسئولان باکو باید مراقب باشند که با دم شیر بازی نکنند چون هرگونه نزدیکی با رژیم صهیونسیتی و همراهی با سیاست‌های سعودی نسبت به ایران، عواقب خطرناکی برایشان خواهد داشت و تهران پاسخ مناسب در این خصوص را می‌دهد.

سواستفاده باکو از بیانات مقام معظم رهبری

وی در مورد سواستفاده باکو از بیانات مقام معظم رهبری گفت: بیانات رهبری در خصوص آزادی سرزمین‌های اشغالی آذربایجان یا کاهش تنش بین باکو و ایروان شاید در این مقطع زمانی مورد سواستفاده مسئولان آذربایجانی باشد اما یکی از مباحث مهم در مورد سرزمین‌های اشغالی، موضوع فلسطین و بازپس‌گیری آن از دست صهیونیست‌ها است که در اولویت قرار داد، از همین روی نباید بهانه‌ای برای باکو در تعرض نسبت سایر کشورها باشد. باید توجه داشت که ما هم نسبت به برخی از کشورها ادعاهای ارضی داریم اما به خاطر وحدت و صلح آن را مطرح نمی‌کنیم.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی متذکر شد: نوع تفکری که در بحث تجزیه‌طلبی القاء می‌شود عمدتا هم مورد سواستفاده گروه‌های تروریستی در کشورهای منطقه می‌شود و هم موجب ایجاد فضای اختلاف و جلوگیری از وحدت داخلی و کشورهای منطقه است. البته ملت ما کاملا هوشیار هستند و اگر برخی از مطبوعات داخلی و خارجی به آن دامن بزنند، عمدتا در نقشه دشمن بازی می‌کنند.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه