همانطور که رژیم باکو با هدایت رژیم صهیونیستی، انگلیس و ترکیه در تلاش است مردم شیعه آذربایجان را به سمت وهابیت یا نوعی شیعه سکولار ناسیونالیست افراطی و دوستدار اسرائیل هدایت کند، در ارمنستان نیز آمریکایی ها و انگلیسی ها در تلاش برای ترویج فرقه های انحرافی و ضدکلیسای ارمنی هستند.

گروه سیاست: همانطور که رژیم باکو با هدایت رژیم صهیونیستی، انگلیس و ترکیه در تلاش است مردم شیعه‌ی جمهوری آذربایجان را به سمت وهابیت یا نوعی شیعه سکولار ناسیونالیست افراطی و دوستدار اسرائیل هدایت کند، در ارمنستان نیز آمریکایی ها و انگلیسی ها در تلاش برای ترویج فرقه های انحرافی و ضدکلیسای ارمنی هستند که اعتقادی به ملی گرایی، ضرورت دفاع از وطن، احترام به آموزه های معنوی، ارزش هایی مثل ازدواج و خانواده ندارند. این فرقه ها به راحتی و بدون هیچ مزاحمتی در سطح شهرهای بزرگ ارمنستان و به خصوص ایروان به جذب نیرو و تبلیغات مشغول هستند.

در مورد تعداد دقیق پیروان این فرقه ها اطلاعات دقیقی وجود ندارد، ولی برخی منابع تعداد آنها را تا نیم میلیون نفر هم ذکر کرده اند که این امر برای کشوری که سه میلیون نفر هم جمعیت ندارد، یک تهدید جدی برای وحدت ملی، ثبات و تمامیت ارضی محسوب می‌شود. کلیسای ارمنی ترجیح داده در این زمینه عمدتا به شکل چراغ خاموش به مقابله بپردازد. اما برخی کشیش های جوان محافظه کاری در این زمینه را کنار گذاشته و در مورد این انحرافات خطرناک به صراحت موضع گیری می کنندکشیش توماس یکی از این افراد است. وی در مورد ماهیت این پدیده و ارتباط آن با صهیونیست ها چنین می گوید:

«کلمه فرقه به معنای تفرقه است. البته رهبران فرقه ای سعی می کنند خود را به عنوان وفاداران به کلیسای پروتستان معرفی کنند، اما در حقیقت آنها هیچ ارتباطی با لوترها  ( لوتر کینگ) و جنبشی که او آغاز کرده است ندارند. در قرن اول یهودیان، مسیحیت را یک فرقه می نامیدند، اما حواریون حضرت عیسی (ع) از همان ابتدا تایید کردند که کلیسای ما شعبه ای از دین یهود نیست بلکه یک دین و وحی کاملا جدید است.»

وی سپس از انجیل مثال می زند: «وقتی پولس برای موعظه به روم رفت، کلیسا  قبلا در آنجا  (روم) تاسیس شده بود. آیا می توانید تصور کنید که پولس برای تاسیس یک کلیسا به مکان دیگری در روم برود. پولس به پطرس می گفت ما از یک کلیسا هستیم و هیچ تفاوتی بین ما وجود ندارد. شما آنجا و ما اینجا. حواریونی پرسیدند؛ آیا مسیحیت تقسیم شده است بین ما؟ البته که نه ما باید همچون یک مست باشیم و مهم این است که اتحاد بر مبنای رسولی باشد. کلیسا نه چپ است و نه راست و با گروهی (یا سازمانی) همکاری نمی کند که پول هنگفتی بدست آورد. کلیسا جای این مسایل پوچ و بی ارزش نیست. البته همیشه افرادی بودند که فکر می کردند کار رسولان (حواریون) ناقص مانده و باید کلیسای جدیدی راه اندازی کنند. به قول معروف سازمان انسان بنیاد ، یک سازمان انسان ساز است که  تنها هدفش تقسیم به گروه‌های کوچک و آغاز  ایجاد جامعه متحد مسیح است.»

وی در پایان تصریح می کند: «ما نباید افسرده و نگران باشیم و بترسیم. بر عکس رسول توصیه می کند باید در بین شما افرادی تفرقه افکن وجود داشته باشند تا آنهایی که بین شما افراد برگزیده هستند، دیده شوند. چنین  فرقه هایی بودند و خواهند بود تا کلیسا قوی تر و سالم شود و باعث تصفیه (تمیز شدن) آن گردد.»

فعالیت فرقه های انحرافی در ارمنستان در کنار تلاش دولت ارمنستان برای حذف یا کاهش حجم دروس مربوط به امور مذهبی از کتب درسی مدارس نیز امر دیگری است که موجب نگرانی شده و مکمل رویه های خطرناک فرقه های انحرافی در جامعه ارمنستان تلقی می شود.

به عنوان مثال، بر اساس تصمیم وزارتخانه ورزش، آموزش، علوم و فرهنگ پاشینیان از سال تحصیلی جدید، درس “تاریخ کلیسای ارمنی” واحد درسی جداگانه نخواهد بود و در کتاب درسی “تاریخ ارمنستان” گنجانده خواهد شد. این مساله که چهار وزارتخانه مهم و کلیدی مربوط به جوانان یعنی وزارتخانه های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ که اداره هر یک به وزرایی توانمند نیاز دارد، در دولت پاشینیان در یکدیگر ادغام شده نیز ماجرای عجیبی است که خود نیاز به بررسی و تحلیل جداگانه دارد.

مذهب مسیحیت و کلیسای ارمنی چسبی است که طی دوهزار سال اخیر جامعه ارامنه را حتی در دوره هایی که آنها تحت تسلط و حاکمیت امپراطوری های دیگر مانند ایران بوده اند منسجم و صاحب هویت نگه داشته است. با تداوم روند تضعیف مذهب و دینداری در جامعه ارمنستان این چسب بسیار مهم سست خواهد شد و کار رژیم باکو، صهیونیست ها و ترکیه برای آسیب زدن به وحدت و تمامیت ارضی ارمنستان ساده تر خواهد شد. این فتنه گری های مشابه ضددینی در باکو و ارمنستان به مانند دو تیغه قیچی عمل کرده و در نهایت به تربیت نسلی دین گریز، جهان وطن و مطیع سیاست های اسرائیل و ترکیه و آمریکا و انگلیس در این دو کشور منجر شده و برای جمهوری اسلامی ایران نیز پیامدهای امنیتی خطرناکی خواهد داشت که باید از هم اکنون و به طور مورد توجه دستگاه های فرهنگی، آموزشی، اطلاعاتی و امنیتی کشور باشد.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه