راهبرد‎هایی خاص مد نظر تل‌آویو در روابطش با باکو است که یکی از آنها راهبرد «شیعه ستیزی» می‎باشد. در منطقه قفقاز جمهوری آذربایجان تنها کشوری است که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‎دهند و در سال‎های اخیر مواضع ضد شیعه دولت باکو در جمهوری آذربایجان قابل مشاهده است.

گروه سیاست: دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در خصوص راهبرد شیعه ستیزی اسرائیل در روابط خود با باکو بیان کرد: «یکی از موضوعاتی که در قفقاز برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد، روابط جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی است. این روابط مصداق‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد که شامل حوزه‌های سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی (نفوذی که صهیونیست‌ها در مدارس و دانشگاه‌های جمهوری آذربایجان دارند و مراکز آموزشی یهودی را تقویت می‌کنند)، حوزه دینی (حمایت صهیونیست‌ها از فرقه‌های خاص مانند بهائیت)، حوزه ارتباطات سایبری و امنیت سایبری، ارتباطات، فناوری اطلاعات، همکاری‌های رسانه‌ای، حوزه امنیتی و جاسوسی، باستان شناسی و مسائل تاریخی (جعل و تحریف تاریخ و ایرانی‌زدایی از جمهوری آذربایجان)، معماری، مهاجرت، اعزام نیروی کار، مباحث مرتبط با بهداشت و درمان و تسهیل روابط باکو با صهیونیست‌ها در حوزه گردشگری و غیره است. به عنوان مثال در مناقشه قره‌باغ صهیونیست‌ها با فروش پهباد و تجهیزات نظامی و حضور در پایگاه‎های هوایی جمهوری آذربایجان تلاش در توسعه روابطشان با باکو دارند.»

وی افزود: «به نظر می‎رسد راهبرد‎هایی خاص مد نظر رژیم صهیونیستی در روابطش با جمهوری آذربایجان است. یکی از این راهبردها که جزئی از اهدافش است؛ راهبرد شیعه ستیزی می‎باشد. در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی؛ جمهوری آذربایجان تنها کشوری است که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‎دهند و در سال‎های اخیر مواضع ضد شیعه دولت باکو در مقوله حجاب، عزاداری عاشورا و تلاش برای تغییر مظاهر سبک زندگی اسلامی و شیعی در جمهوری آذربایجان قابل مشاهده است. مانند اصرار اخیر مقامات باکو در مراسم عزاداری محرم که از پرچم جمهوری آذربایجان به جای پرچم یاحسین استفاده کنند یا ماجرای نارداران در سال ۹۴ و حمله نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان به منطقه ای که مرقد رحیمه خاتون (خواهر امام رضا) در آنجاست.»

موحدیان در رابطه با سایر حوزه‌ها بیان کرد: «در حوزه راهبردهای فرهنگی شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف موسیقی، مد، لباس و نمایش‌های مبتذل در جمهوری آذربایجان مانند مسابقه یورو ویژن هستیم. در حوزه مسائل سیاسی، رژیم صهیونیستی در تلاش است فضای سیاسی جمهوری آذربایجان را به سمتی سوق دهد که روابط باکو و تل‌آویو از نظر افکار عمومی جمهوری آذربایجان سودمند به نظر برسد و تبلیغات زیادی در رابطه با تاثیرگذاری کمک‎های نظامی صهیونیست‌ها به باکو در موفقیتی که در این جنگ به نفع جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد انجام شد و اینطور القا می‎شود که تسلیحات رژیم صهیونیستی موجب پیروزی جمهوری آذربایجان شده و پیامدهای این تلاش تبلیغاتی را در روز قدس در جمهوری آذربایجان می‎بینیم که با وجود جمعیت بالای شیعه در این کشور راهپیمایی اتفاق نمی‌افتد و درد مشترکی با مردم فلسطین احساس نمی‌کنند و اگر کسی بخواهد تلاشی کند با بازداشت و حبس رو به رو است.»

اصلی ترین راه تضعیف روابط باکو با صهیونیست ها تقویت روابط ایران با این کشور است

او گفت: «راهبرد صهیونیست‌ها در حوزه اقتصادی به گونه‌ای است که در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، حمل و نقل، صنعت و دامداری همکاری دارند و اسرائیل در تلاش است که این روابط را گسترده‌تر کند و مدعی است در عرض یک سال اخیر حجم تجارت خود با باکو را دو برابر کرده است. این در حالی است که حجم مبادلات تجاری ایران با باکو طی ده سال اخیر ثابت مانده و هنوز به ۵۰۰ میلیون دلار نرسیده و سفرای ما به طور مرتب از هدف گذاری یک میلیارد دلاری در این زمینه خبر می‌دهند. همچنین در حوزه تاثیرگذاری بر ایران؛ اسرائیل محرک آذربایجان است تا اینکه تمام آثار و نشانه‌های تاریخی، تمدنی، ادبیات و فرهنگ ایران را در این کشور از بین ببرند و یک شبکه از رسانه‌ها، ارگان‌ها و نهادهای تبلیغاتی آنها بر روی این مساله بسیار کار می کند. در حوزه امنیتی؛ پرواز پهپاد‌های تجسسی اسرائیل مطرح است که اخیراً ویدیویی از نماینده قبلی اردبیل که نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز بود انتشار یافت و وی صراحتاً اشاره کرد که پهپادهایی توسط اسرائیل از جمهوری آذربایجان به پرواز درآمدند و به مواضع حشد شعبی و به سایت هسته‌ای نطنز حمله کردند و همان زمان ایران واکنش نشان داده است.»

جعل وجود امپراطوری یهودی خزر در قفقاز برای توجیه بازگشت صهیونیست ها

وی ادامه داد: «در حوزه انرژی؛ اسرائیل مانع از شکل گیری و ایجاد همکاری‌های مشترک منطقه‌ای در حوزه انرژی بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه می‌شود و تلاش برای کنار گذاشتن ایران از کریدورهای انتقال کالا و انرژی در منطقه و بحث ایجاد کریدور زنگزور برای قطع دسترسی ایران به ارمنستان وجود دارد. در حوزه جعل تاریخ و مسائل باستان شناسی ؛ بحث تحریفات تاریخی ضدایرانی در کتاب‌های درسی جمهوری آذربایجان مطرح است که در کتاب‌های درسی شان ادعا می‌شود امپراطوری یهودی به نام امپراطوری خزر وجود داشته تا برای اسکان گسترده یهودیان در جمهوری آذربایجان زمینه‌سازی شود.»

موحدیان گفت: «برخی محققان صهیونیست مدعی هستند که در دوره حاکمیت شوروی ۸۰۰ هزار یهودی از جمهوری آذربایجان به اسرائیل مهاجرت کردند و حالا باید به جمهوری آذربایجان باز گردند. رژیم صهیونیستی به دلیل مرز مشترک و طولانی جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران و به این خاطر که جمهوری آذربایجان پس از ایران بیشترین جمعیت شیعیان منطقه را در خود دارد، علاقه ندارد سبک اسلام سیاسی با تاثیرپذیری از ایران در آنجا شکل بگیرد. از طرف دیگر با توجه به اینکه ایران و جمهوری آذربایجان اشتراکات فرهنگی، تاریخی و نژادی بسیاری دارند سعی دارند با نفوذ در حوزه‌های مختلف در جمهوری آذربایجان و تغییر فرهنگ، سبک زندگی و تاثیر بر سیاست گذاران کشور؛ در نهایت بر آذری‌های ایران هم تاثیر بگذارند و تا عمق استراتژیک ایران نفوذ کنند. این کار در جمهوری آذربایجان که کشوری تازه تاسیس است به راحتی انجام شده و این خلاصه ای از دغدغه‌هایی است که در این ارتباط در ایران وجود دارد.»/ سخنرانی در نشست تخصصی بررسی روابط رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه