روز یکشنبه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه برگزار و اردوغان توانست با چند درصد اختلاف دوباره رئیس جمهور ترکیه شود. در پی این انتخاب لیر ترکیه به پایین ترین رکورد خود رسید!

گروه سیاست: روز یکشنبه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه برگزار و اردوغان توانست با چند درصد اختلاف دوباره رئیس جمهور ترکیه شود. نتایج شمارش همه صندوق‌های رای نشان می‌دهد که رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور با کسب نزدیک به ۲۷ میلیون رای معادل ۵۲.۱۱ درصدی آرای مردمی و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب اردوغان نیز حدود ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار رای را بدست آوردند.

سخنان قلیچداراوغلی بعداز شمارش آرای دور دوم انتخابات

قلیچدار اوغلی بعد از قبول شکست ضمنی از اردوغان گفت: مانند شما شیطان نشدم، میلیونها مهاجر سوری را به عنوان همشهری قبول نکردم و نمی کنم جوانان ما بیکار هستند و قبول نکردم حق آنها را شما بخورید؛ کودکان ما گرسنه به رختخواب رفتند، اصناف ما در بدهی هستند را قبول نکردم  و نمی‌کنم.

وی افزود: کشاورزان و زارعان ما از تولید قهر کرده اند دلم برای چشم پوشی از آنها راضی نشد و نمی‌شود. از حجاری تا ادرنه از سنوب تا هاتای همه ما یک خانواده هستیم یک خانواده بزرگ که  دشمن این خانواده بزرگ را جلوی هم قرار داده و من هیچ وقت کمک نمی‌کنم و کمک نکردم که با هم درگیر شوند.

وی به وضعیت وخیم اقتصادی در ترکیه هم اشاره‌ای کرد و گفت: هرروز برای هر چیز افزایش قیمت داریم و ملت من هر روز کمرش زیر این گرانی خم می‌شود و خالی شدن یخچال آنها دلم راضی نشد و راضی نخواهد شد. من یک برادر یا یک دوست یا فرزند یا عموی شما هستم خلاصه فرزند این خاک هستم هر زمان برای حق شما وحقوق شما کسی شما را تحقیر نکند و در برکت زندگی کنید مبارزه کرده ام  و به مبارزه ادامه خواهم داد.

قلیچدار اوغلو همچنین گفت که: «ناعادلانه ترین انتخابات را در سالهای اخیر تجربه کردیم، همه امکانات کشور در اختیار یک مرد قرار گرفت. اراده مردم برای تغییر یک حکومت استبدادی ظاهر شد و ما این مبارزه را تا بازگشت دموکراسی ادامه خواهیم داد.»

رکورد سقوط آزاد لیر ترکیه

در پی انتخاب مجدد اردوغان، لیر ترکیه به سمت پایین‌ترین رکورد خود در برابر دلار سقوط کرد. همزمان با آغاز هفته معاملاتی جدید، این ارز در قیمت ۲۰.۰۵ در برابر دلار باز شد، نه چندان دور از رکورد ۲۰.۰۶ در روز جمعه. لیر که مستعد نوسانات شدید قبل از ساعات عادی معاملات است، از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶ درصد تضعیف شده و بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را در دهه گذشته از دست داده است.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه