گروه سیاست: کارشناسان سیاسی معتقد هستند که ارتباطات رژیم باکو با رژیم صهیونیستی به قدری عمیق شده است که می‌توان آن را به کوه یخی تشبیه کرد که بیشتر آن از دیدگان عموم پنهان است. اسرائیل توافقنامه‌هایی با باکو دارد و طی این قراردادها یکسری هواپیماها و پهپادهای نظامی در پایگاه‌های آذربایجان مستقر کرده است که در صورت لزوم علیه ایران از آنها استفاده بکند.

گروه سیاست: کارشناسان سیاسی معتقد هستند که ارتباطات رژیم باکو با رژیم صهیونیستی به قدری عمیق شده است که می‌توان آن را به کوه یخی تشبیه کرد که بیشتر آن از دیدگان عموم پنهان است. رژیم صهیونیستی توافقنامه‌هایی با باکو دارد و طی این قراردادها یکسری هواپیماها و پهپادهای نظامی در پایگاه‌های آذربایجان مستقر کرده است که در صورت لزوم علیه ایران از آنها استفاده بکند. «گردون داف»، کارشناس نظامی آمریکایی در این ارتباط می‌گوید: «برای ارسال تجهیزات نظامی، اسرائیل میلیاردها دلار توافقنامه تجاری با ترکیه دارد تا بتواند این هواپیماها را به جمهوری آذربایجان منتقل کند. اسرائیل ۵ هواپیما را به ترکیه فرستاده و خلبانان آن در ترکیه آموزش دیده‌اند و در نهایت در جمهوری آذربایجان مستقر شده‌اند و افزون بر این مهمات این هواپیماها تأمین شده است تا بتوانند در برابر نیروی هوایی ایران بایستند. علاوه بر این در سال ۲۰۱۱ یک کشتی نظامی اسرائیلی هم در بنادر جمهوری آذربایجان حضور پیدا کرد تا تجهیزات نظامی را به آذربایجان منتقل کند. جنگنده‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ اسرائیلی در جمهوری آذربایجان مستقر شدند و در این مسیر همراهی دولت آلمان را با خود داشته‌اند.»

این کارشناس نظامی تأکید می‌کند: «مسئله اصلی برای اسرائیل این است که رفتار آنها در دهه ۹۰ این بود که آشکارا مهار ایران را دنبال نمی‌کردند ولی در غالب سازمان‌های مختلف با دستگاه اطلاعاتی دولت سعودی همکاری می‌کردند. موضوع بعد هم کنترل جریان نفت و گاز بود. جمهوری آذربایجان در راستای این سیاست اسرائیل می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند و می‌تواند محل عبور لوله‌های نفتی باشد که نفت و گاز را از دریای خزر به منطقه برساند چون جمهوری آذربایجان در مسیر این خط لوله قرار دارد.»

با این مقدمه درباره عمق نفوذ تل‌آویو در باکو، دلایل نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

مهار محور مقاومت و در راس آن ایران:

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری محور مقاومت، رژیم صهیونیستی تلاش کرد که در پیرامون ایران به عنوان اصلی‌ترین دشمن خود حضور داشته باشد تا بتواند موضوع محور مقاومت را که به نوعی به مرز‌های فلسطین اشغالی نیز رسیده مهار کند و در همین چارچوب سیاست حضور فعال در کشور‌های پیرامون ایران از جمله جمهوری آذربایجان را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داد. بر همین اساس حضور رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان برای این رژیم مزیت‌های زیادی دارد از جمله اینکه اجازه می‌دهد تحرکات امنیتی و اطلاعاتی بیشتری در مورد ایران داشته باشد مزیتی که می‌توان گفت در هیچ کشور دیگری از کشور‌های منطقه برای رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

تنش زایی و دور کردن ذهن ها از اين رژيم:

 این رژیم تلاش دارد که با حضور پررنگ در کشورهایی، چون جمهوری آذربایجان و یا مناقشه‌هایی همچون قراباغ به نوعی نگاه ایران را از موضوع تحولات در کشور‌های خاورمیانه از جمله سوریه، لبنان و یمن دور کند و در واقع با افزایش تنش در مرز ایران به نوعی تهران را از اولویت خود یعنی تقابل با رژیم صهیونیستی دور کند.

تحت فشار قراردادن روسیه و ایران:

یکی دیگر از دلایل نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان این است که این رژیم و آمریکا به عنوان بازیگران مداخله‌گر در منطقه تلاش می‌کنند تحولات منطقه‌ای به گونه‌ای رقم بخورد که هرچه بیشتر روسیه و ایران تحت فشار قرار گیرند.

ایجاد ناامنی و تلاش برای بقا:

یکی از راهبرد‌های رژیم صهیونیستی که از حضور در جمهوری آذربایجان نیز دنبال می شود ناامن سازی منطقه است رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با ناامن کردن منطقه زمینه را برای نفوذ خود در منطقه فراهم کند.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه