گروه بین الملل: لیر ترکیه از مرزهای بحرانی در اقتصاد عبور کرده و درخواست‌های زیادی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در جهت مهار این وضعیت وجود دارد. لیر از زمان بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۸ روز به روز شرایط بدتری را تجربه کرده است. همچنین لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دیروز در بدترین سطح خود به ۱۱٫۳ رسید.

گروه بین الملل:  لیر ترکیه از مرزهای بحرانی در اقتصاد عبور کرده و درخواست‌های زیادی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در جهت مهار این وضعیت وجود دارد. لیر از زمان بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۸ روز به روز شرایط بدتری را تجربه کرده است. همچنین لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دیروز در بدترین سطح خود به ۱۱٫۳ رسید و پس از اقدام بانک مرکزی ترکیه نسبت به کاهش مجدد نرخ بهره، بدترین سطح خود را در برابر یورو ثبت کرد و این پیامدهای فاجعه باری برای اقتصاد نوظهوری چون ترکیه خواهد داشت.

گفتنی است بسیاری از ترک ها از دخالت های سیاسی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مسائل اقتصادی ناراضی اند ما اردوغان بزرگترین طرفدار کاهش نرخ بهره می‌گوید: ما راه خود را می رویم تا «شلاق» بهره را از مردم ترکیه برداریم.

 کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق نیز در واکنش شدید به کاهش نرخ بهره و کاهش ارزش لیر ترکیه در توییتر خود نوشت: هورای اردوغان! انتخابات باید فورا برگزار شود!

شایان ذکر است که انتخابات ترکیه قرار است در سال آینده ۲۰۲۲ برگزار شود. مرال آکشنر، رئیس حزب خوب می گوید که اردوغان “پول و آبروی ما را هدر داد. اگر او از روی عمد این کار را انجام می دهد، خیانت آشکار است. اگر (این سقوط) ناشی از بی کفایتی باشد، مشخص است که چه باید کرد… باید هر چه زودتر با حضور در پای صندوق های رای جلوی این شرمساری گرفته شود.

باید گفت: اردوغان به مدت ۱۸ سال بر ترکیه حکومت می کند که در سال ۲۰۰۳ سمت نخست وزیری ترکیه را بر عهده گرفت و تا سال ۲۰۱۴ که ریاست جمهوری ترکیه را بر عهده گرفت این سمت را ادامه داد. طی این‌ مدت لیر بیش از یک سوم ارزش خود را در هشت ماه گذشته به دلیل ترس سرمایه‌گذاران از عواقب تسهیل پولی زودهنگام با توجه به افزایش نرخ تورم به ۲۰ درصد از دست داد.

در ادامه نابودی ارزش لیر نیز ترک ها برای محافظت دارایی خود به طلا متوسل شده اند به طوری‌ که بهای یک گرم GAU/TRY به ۶۶۴٫۰۶۳ لیر رسید و قیمت در ۲۴ ساعت گذشته ۳٫۸۹ درصد افزایش یافته و در بالاترین سطح خود در ترکیه معامله می شود.

همچنین بسیاری از ترک‌ها برای حفظ ارزش سرمایه، پول خود را به دلار تبدیل می‌کنند که این امر کمکی به مقاومت لیر در برابر سقوط نمی‌کند. بازدهی خزانه داری ترکیه نیز با افزایش ۴٫۲۷ درصدی به ۲۰۲۶۰ لیر رسید.

شاخص دلار آمریکا هم اکنون با ۰٫۷ درصد افزایش در سطح ۹۶٫۲۰ معامله می شود و در برابر سبدی از ارزهای خارجی به سطح ۹۶ رسیده است. این در حالی است که جفت دلار و لیر ترکیه همچنان شاهد افت ارزش لیر است و با افزایش ۰٫۸۴ درصدی، لیر در این لحظات به ارزش ۱۱٫۱۱ معامله می شود.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه