همایش بین المللی "هویت، سیاست ملی و تاریخ ملی: در الگوی اسراییل و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز" در دانشگاه آریل اسراییل برگزار شد. در این میان سوالی که ذهن فعالان فرهنگی و سیاسی ایران را مشغول کرده این است که روابط باکو و تل آویو هر روز زوایای جدیدی پیدا می‌کند، اما مسئولان سیاست خارجی ایران می‌گویند که روابط تهران و باکو در مسیر صحیحی قرار دارد؟

گروه بین الملل: همایش بین المللی «هویت، سیاست ملی و تاریخ ملی: در الگوی اسراییل و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز» در دانشگاه آریل اسراییل برگزار شد. در این همایش «اراده باقروا»، استاد و دکترای فلسفه تاریخ در موسسه تاریخ «عباسقلی آقا باکیخانف» آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان حضور یافت و مقاله ارایه کرد.

به گزارش آذرتاج، اراده باقروا در مقاله خود با عنوان «شکل گیری هویت ملی در آذربایجان در قرن بیستم» تاکید کرد طی فرایندهای جاری در آذربایجان از قرن نوزدهم تا قرن بیستم، در شکل دادن به تفکر خودآگاهی ملی، متفکران و خادمان فرهنگ و سیاست نقش مهمی داشتند.

ارائه‌ی مقاله‌ی "شکل گیری هویت ملی در آذربایجان در قرن بیستم" توسط باقراوا
ارائه‌ی مقاله‌ی “شکل گیری هویت ملی در آذربایجان در قرن بیستم” توسط باقراوا در دانشگاه آریل اسراییل

در این همایش سیاست شناسان و مورخان آمریکا، اسراییل، فرانسه و روسیه و قزاقستان و ازبکستان ، از مقاله خانم اراده باقروا استقبال گرمی کردند و اراده باقروا به سوالات آنان جواب داد.

تاکید صهیونیست ها بر حمایت از الهام علی اف در جنگ اطلاعاتی

 همچنین در اخبار داشتیم که شورای هماهنگی «خانه آذربایجان در اسراییل» با ارسال پیام تبریک به مناسبت ۶۰ سالگی الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان بر حمایت صهیونیست های عضو این سازمان از علی اف در “جنگ اطلاعات” تاکید کرد.

در بخشی از پیام تبریک صهیونیست های اداره کننده “خانه آذربایجان در اسراییل” آمده است: «به پاس فعالیت هدفمند، پیگیر و خستگی ناپذیر شما، پیروزی شکوهمند در جنگ میهنی با حروف طلایی در تاریخ ملت برادر آذربایجان حک شده است. پیروزی آذربایجان در جهان نشان داد که این پیروزی نظامی، سیاسی، فنی و اخلاقی سرباز و افسر دلیر آذربایجانی، پیروزی شخص رئیس جمهور آذربایجان است. ما به عنوان سازمان دیاسپورا “خانه آذربایجان در اسرائیل” همیشه آماده حمایت از شما در جنگ اطلاعاتی و فعالیت های دیاسپورا هستیم…. ما اسرائیلی‌ها اصالتاً آذربایجانی، بسیار مفتخریم که آذربایجان نمونه واقعی گفتگوی بین تمدنی، بین مذهبی و بین فرهنگی است. آذربایجان مدل چندفرهنگ گرایی خاص خود را دارد.»

 گفتنی است که این سوال ذهن فعالان سیاسی و فرهنگی در ایران را به خود مشغول کرده است، که روابط جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی در حالی هر روز عمیق‌تر می‌شود که مسئولان سیاست خارجی ما می‌گویند وضعیت تهران و باکو در مسیر صحیحی قرار دارد؟

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه