بعد از 20 سال جمهوری آذربایجان توانست بر بخشی از قراباغ مسلط شود. رژیم باکو بعد از دستیابی به این مناطق تلاش دارد تا در این مناطق برخی کارهای عمرانی انجام دهد اما برخی منابع در این ارتباط می گویند که اسراییل تحت پوشش طرح هایی نظیر ساخت روستای هوشمند، طرح های ویژه امنیتی و نظامی در جوار ایران در دست اجرا دارد. 

گروه بین الملل: بعد از ۲۰ سال جمهوری آذربایجان با حمایت نظامی و تسلیحاتی ترکیه و اسرائیل، توانست بر بخشی از قراباغ مسلط شود. رژیم باکو بعد از دستیابی به این مناطق تلاش دارد تا در این مناطق برخی کارهای عمرانی انجام دهد اما  برخی منابع در این ارتباط می گویند که اسراییل تحت پوشش طرح هایی نظیر ساخت روستای هوشمند و راه‌سازی و پل‌سازی و تونل سازی با استفاده از شرکت های پوششی ترکیه‌ای و آذربایجانی، طرح های ویژه امنیتی و نظامی در مناطق اطراف قراباغ کوهستانی در جوار ایران در دست اجرا دارد. 

در این خصوص جمیل حسنلی، رییس شورای ملی جمهوری آذربایجان، در مطلبی تحت عنوان “روستای هوشمند و سرّ دولت” در صفحه فیسبوک خود نوشت: «در زنگیلان “روستای هوشمند” ساخته می شود، اما هیچ کس “بی عقلی” نمی‌کند که نام سازنده این روستا را اعلام کند. وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرده است که نمی توان نام پیمانکاری را که با این وزارتخانه برای ساخت این روستا قرارداد امضاء کرده است، اعلام نماید. معلوم می شود که این “سرّ دولتی” است.»

اعلام نشدن نام شرکت "سازنده"ی روستای هوشمند در زنگیلان تردیدآمیز است
اعلام نشدن نام شرکت “سازنده”ی روستای هوشمند در زنگیلان تردیدآمیز است

جمیل حسنلی نوشت: « ۳۰۰ کارگر ساختمانی سه ماه است که نتوانسته‌اند از این شرکت دستمزد بگیرند و ۳۰۰ شکایت به ارگان های دولتی ارسال شده است، اما آنها به علت ترس، نتوانسته‌اند نام شرکتی را که از آنها کار کشیده ولی حقوقشان را نداده است، اعلام کنند. این کارگران می گویند ما را آورده اند و در سرما و شرایط نامساعد به کار گرفته اند. در این کشور رییس جمهوری وجود دارد. امیدوار بودیم که او مشکل ما را بررسی خواهد کرد!  از قرار اطلاع، برخی از کارگران مشغول در طرح روستای هوشمند، “بی عقلی” کرده و محل کار خود را ترک کرده اند و به همین علت، کار ساختمانی که الهام علی اف آن را اولویت دولت اعلام کرده است، متوقف شده است. مگر تلویزیون های دولتی در ۲۰ اکتبر از رو به پایان بودن کار ساختمانی “روستای هوشمند” خبر نداده بودند؟ شبکه های تلویزیونی اعلام می کردند که در کار ضربتی ساخت روستای هوشمند ۲۰۰ منزل و چهار ساختمان برای خدمات عمومی ساخته شده است و تا پایان سال ۲۰۲۱ نیز ساخت دریاچه مصنوعی نیز به پایان خواهد رسید. ظاهرا همه امور را این “دریاچه مصنوعی” مختل کرده است. زیرا در نخستین روزهای سال ۲۰۲۲ معلوم شده که کار ساخت آن متوقف شده است و کارگران محل کار را ترک می کنند و نام شرکت مجهولی که برایش صدها میلیون منات اختصاص یافته است نیز از مردم جمهوری آذربایجان مخفی نگه داشته می شود. عجیب تر اینکه طرح ” روستای هوشمند” نیز در این کشور با بی عقلی اجرا می شود و معلوم است که طرح روستای هوشمند نیز مصداق دیگری از “شبکه فساد هوشمند” الهام علی اف است.»

  • نویسنده : گروه بین الملل آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه